">
تلویزیون چکاد

افسر پیشین ارتش نروژ: نیروهای امنیتی پیشین در برابر طالبان به خوبی جنگیدند

153

استفان جنسن، افسر ارشد پیشین ارتش نروژ که در زمان حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان خدمت می‌کرد، اظهاراتی مبنی بر عدم مقاومت نیروهای افغان در برابر طالبان را «دروغی تهوع‌آور» خواند.

وی با اشاره به تجربیات خود از همراهی با نیروهای افغان، گفت آن‌ها در برابر طالبان بسیار سرسختانه مقاومت کردند و جان خود را فدا نمودند. اما متاسفانه در سال ۲۰۲۱، پس از توافق صلح دوحه و آغاز خروج نیروهای خارجی، عملا تنها گذاشته شدند.

آقای جنسن تاکید کرد که پس از سال ۲۰۱۴ میلادی، عمده بار جنگ با طالبان بر دوش نیروهای افغان بود، اما متاسفانه تصمیم آمریکا برای خروج شتابزده از افغانستان، ضربه سختی به توان رزمی و روحیه ارتش پیشین این کشور وارد کرد.

این افسر نروژی تاکید کرد که با وجود آمادگی و تعهد نیروهای افغان برای ادامه نبرد با طالبان، سیاست‌ها و تصمیمات نادرست مقامات آمریکایی منجر به سرنگونی دولت افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت شد.

وی همچنین خواستار پایان دادن به انتقادات ناعادلانه از عملکرد نیروهای افغان و قدردانی از فداکاری‌های آنان شد، در حالی که این نیروها با خروج نیروهای بین‌المللی و پس از توافقنامه صلح دوحه میان طالبان و آمریکا، با آنکه همانند جهنم جنگیدند، اما بدون مهمات، غذا، آب و پشتیبانی هوایی رها شدند.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.