">
تلویزیون چکاد

مقام ارشد طالبان می‌گوید، جهان جز تعامل با طالبان چاره‌ای ندارد

192

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس‌الوزری طالبان، در سمیناری در کابل اظهار داشت که جهان چاره‌ای جز تعامل با این گروه ندارد و طالبان نیز به دنبال برقراری تعامل مثبت با جهان است.

او که در یک سیمنار دینی-علمی به میزبانی وزارت تحصیلات عالی این گروه سخنرانی می‌کرد مدعی شد که جهان اکنون به این نتیجه رسیده که طالبان وارثان افغانستان هستند و ناگزیر است که با آن‌ها تعامل برقرار کند.

او در ادامه تاکید ورزید که رهبری طالبان معامله بر سر اصول و ارزش‌های اسلامی را غیرقابل قبول می‌داند و اذعان کرد که طالبان برای رشد علوم دینی و عصری تلاش خواهد کرد.

او مدعی شد که طالبان نه تنها با علوم عصری مخالفتی ندارد،‌بلکه آن را برای پیشررفت در عرصه سیاسی و اقتصادی مهم می‌داند تا افغانستان در مسیر خودکفایی اقتصادی قرار بگیرد.

این در حالی است که برخی شماری از تحلیلگران معتقدند طالبان باید خواست‌های مشروع جامعه جهانی مبنی بر رعایت حقوق بشر و تحصیل زنان را بپذیرد تا زمینه تعامل و کمک‌رسانی بیشتر فراهم شود.

پیشتر جامعه جهانی تعامل با طالبان را مشروط به مواردی چون تشکیل حکومت فراگیر و رعایت حقوق زنان کرده بود که طالبان تاکنون آن‌ها را نپذیرفته و جزو مسائل داخلی کشور معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.