گزارش تکان دهنده سازمان حقوق بشر ایران؛ اعدام ۲۰ شهروند افغان طی هفت ماه گذشته

سازمان حقوق بشر ایران از افزایش چشمگیر اعدام‌ها در زندان‌های این کشور در ۷ ماه نخست سال جاری میلادی خبر داده است. بر اساس این گزارش، دست کم ۳۰۰ نفر در این مدت اعدام شده‌اند که این آمار بسیار نگران‌کننده است.

از میان اعدام شدگان، ۲۰ نفر شهروند افغانستان هستند که باعث بروز نگرانی‌های متعدد دیگری در رابطه با حقوق اتباع خارجی، به ویژه حقوق افغان‌ها در ایران و دسترسی به نظام قضایی عادلانه شده است.

افزون بر این، از میان کسانی که در این مدت اعدام شده‌اند، ۱۵ زن، ۴۲ بلوچ و ۲۰ کرد حضور داشته‌اند.

بیشترین تعداد اعدام‌ها، یعنی ۱۷۲ مورد، مربوط به پرونده‌های مواد مخدر بوده که نشان از سیاست‌های سختگیرانه دولت ایران در این زمینه دارد. ۱۱۰ نفر نیز به اتهام قتل و بر اساس قانون قصاص اعدام شده‌اند.

نکته تکان‌دهنده دیگر، اعدام ۱۵ نفر به اتهام‌های امنیتی، محاربه و موارد مشابه است. از این تعداد، پنج نفر متهم به جاسوسی برای اسرائیل و پنج نفر دیگر زندانی سیاسی کرد-سنی بوده‌اند. علاوه بر این، سه نفر نیز به اتهام تجاوز جنسی اعدام شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران با ابراز نگرانی از این روند، از جامعه جهانی و افکار عمومی خواسته تا به وضعیت زندان‌ها و چگونگی اعدام‌ها در ایران توجه کنند. این در حالی است که دولت ایران تنها ۲۸ مورد از این اعدام‌ها را تایید کرده است.

بیشتر بخوانید:

اعدامایرانحقوق بشر ایران
نظرات (0)
افزودن نظر