دیده‌بان حقوق بشر خواستار تامین عدالت برای جنایات وحشیانه طالبان شد

در پنجمین سالروز حمله انتحاری طالبان در ولایت کابل که به مرگ صدها شهروند افغان تنها در یک روز منجر شد، دیده‌بان حقوق بشر خواستار پاسخگویی تمامی عوامل درگیری پیرامون جنایات وحشیانه در افغانستان شده است.

این نهاد حقوق بشری گفته است که مقصر دانستن یک طرف درگیری یا چشم‌پوشی از جنایت‌ها علیه یک گروه مشخص باعث می‌شود تا عدالت واقعی تامین نشود.

در گزارش این نهاد که روز گذشته منتشر شد، ‌به حمله انتحاری وحشتناک طالبان در مرکز کابل در تاریخ ۲۷ ژانویه سال ۲۰۱۸ اشاره شده است که در نتیجه آن دستکم ۱۰۰ غیرنظامی بی‌گناه افغان به خون کشیده شدند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، طالبان مسوولیت حمله انتحاری سال ۲۰۱۸ را پذیرفت و به صورت همزمان، داعش نیز سرگرم راه‌اندازی حملات مرگبار در مکاتب و مساجد علیه شیعیان این کشور بود.

در این گزارش از سال ۲۰۱۸ به عنوان مرگبارترین سال برای افغان‌ها یاد شده و تاکید شده که از آگوست ۲۰۲۱، طالبان اعدام‌های صحرایی، ناپدید کردن مردم و وضع محدودیت‌های سنگین و غیرانسانی علیه زنان و مردان افغانستان را آغاز کرده‌اند.

پاتریشیا گاسمن، معاون مدیر آسیایی دیده‌بان حقوق بشر نیز روز گذشته به تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی نیروهای آمریکایی و ارتش پیشین افغانستان اشاره کرده و گفت، بیشتر از ۵۰۰ غیرنظامی به دست این دو گروه کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

حمله انتحاری طالباندیده‌بان حقوق بشر
نظرات (0)
افزودن نظر