آینده‌ی اعدامیان هرات، در پرده ای از ابهام!

کسی از سرنوشتی که در انتظار زندانیان محکوم به اعدام در هرات خواهد بود؛ خبر ندارد.

 

مسئولان زندان هرات می گونید از بیش از دو هزار زندانی که هم اکنون در این زندان به سر می برند؛ چهل و نه تن آنان را زندانیان محکوم به اعدام تشکیل می دهند.

مدیر زندان هرات می گوید با وجود این که روند دوسیه بیست و سه تن این زندانیان محکوم به اعدام نهایی شده است اما تاکنون سرنوشت شان مشخص نیست. که ادامه این روند با واکنش ها به همراه شده است شماری از فعلان مدنی که این برخورد حکومت با زندانیان را شکنجه روحی به شمار آورده اند؛ این عمل را خلاف قوانین حقوق بشری عنوان می کنند.

برای بررسی بیشتر در این مورد در نظر داشتیم تا با شماری از این زندانیان مصاحبه کنیم؛ اما مسئولین مربوطه به خاطر شرایطی که آن را “وضع محدودیت” می خوانند؛ با انجام این کار مخالفت کردند و لذا این گزارش را در کمال تاسف بدون امکان درج کردن سخنان و نقطه نظرات این زندانیان تهیه کرده ایم.

در این زمینه با امرالله نورزی رییس اداره تنظیم امور زندان های هرات صحبت و گپ و گفتی داشتیم. این مقام مسئول در مصاحبه با خبرنگار ما اظهار داشته است که زندان هرات بیش از ۲۰۰۰ هزار زندانی را در خود جای داده است. زندانیانی که به گفته وی با وصف جرمی سبک وسنگین که میزان مجازات شان نیز متفاوت است. و در این میان محکومین به اعدام نیز وجود دارند که مسئولان زندان شمارشان را بیش از چهل تن می گویند. آقای نورزی می افزاید که از میان این چهل نفر، تاکنون دوسیه بیست و سه نفر شان نهایی شده است.

اما فعالان مدنی در این مورد چه عقیده ای دارند؟ خبرنگار ما با جواد عمید، یکی از فعالان مدنی شهر هرات مصاحبه کرده است. این فعال مدنی در خلال صحبت های خود این “درانتظار ماندن نامعلوم زندانیان محکوم به اعدام” را  مصداق بارز شکنجه روحی به شمار آورده است و لذا خواستار روشن شدن سرنوشت این زندانیان است. در ادامه، آقای عمید می افزاید، اگر حکومت حکم اعدام را اجراء می کند باید در زمان تعین شده اش آن را عملی کند و اگر هم نمی کند نباید در دادگاه رای به حکم اعدام داده شود، بلکه باید حکم دیگری مانند حکم ابد برای این گونه زندانیان صادرشود.

میرویس امینی، سرپرست کمیسون ساحوی حقوق بشر درهرات، در مصاحبه ای که با خبرنگار ما داشته است حکومت را به بی پروایی در قبال اجرایی شدن بسیاری از احکام همانند حکم اعدام متهم می کند. این مقام مسئول وضعیت زندانیان اعدامی در زندان های کشور را قابل قبول نمی داند. وی مواردی از جمله برخورد های نادرست حکومت، استفاده دیگر زندانیان از برچسب های زننده ای مانند اعدامی در قبال این زندانیان و دیگر موارد این چنینی را از ناهنجاری های در حال وقوع در زندان ها به شمار می آورد.

نامعلوم بودن سرنوشت زندانیان محکوم به اعدام تنها به هرات خلاصه نمی شود بلکه سناریویی است که درتمام زندان های کشور درحال جریان است. اما آنچه بیشتر از هرچیزی محور توجه است زندانیان اند که درسرنوشتی ناپیدا به سرمی برند سرنوشتی که برای شمارشان به چندین سال هم پس از پایان یافتن دوسیه شان به درازا کشیده می شود. به علاوه، کمبود جای و دسترسی به خدمات صحی از دیگر مواردیست که از آن انتقاد می شود. با انکه زندان هرات ظرفیت ۵۰۰ زندانی را دارد هم اکنون ۲۶۴۳ زندانی درهرات زندانی اند رقمی که از سوی نهاد های حقوق بشری خلاف حقوق انسانی به شمار می رود.

بیشتر بخوانید:

 

آینده‌ی اعدامیان هراتاعدامیانحقوق بشر درهراتحکم اعدامرییس اداره تنظیم امور زندان های هراتزندان هراتزندانیان محکوم به اعداممدیر زندان هراتمسئولان زندان هرات
نظرات (0)
افزودن نظر