جیب هایی که با نسوار پر می شود…

نسوار، سودآور برای فروشنده و مرگبار برای مصرف کننده!

 

افغانستان یکی ازکشور هایی است که نام آن همواره با جنگ و ناامنی گره خورده است. نام دیگری که همیشه به آن  پیوند داده می شود  اولین کشور تولید کننده مواد مخدر درجهان است.

اما در کنار این که مواد مخدر تولید شده مصرف بیرونی دارد؛ حجم بالایی مصرف داخلی نیز دارد. همانند نسوارکه درتولید و البته مصرف آن هیچ گونه محدودیتی لااقل تا اینجای کار وجود ندارد. این طرف هم گراف بلند وبالای مصرف کننده وعواید میلیونی که همه ساله به جیب تولید کنندگان این مواد می رود.

نسوارماده ای اعتیادآور که از خانواده دخانیات است و بدون هیچ محدودیتی در بازارهای کشور به خصوص اینجا در هرات آزادانه به فروش می رسد. ناگفته نماند که بازار عرضه و تقاضای این ماده نیز در هرات گرم است. چرا که محاسبات نشان می دهد که تولید کنندگان این ماده در هر ماه بالغ بر ۵ میلیون افغانی ( تقریبا معادل شصت و چهار هزار و چهارصدو چهل و شش دالر امریکا) نقدینگی به دست می آورند. اما این که مصرف روزانه نسوار در هرات چقدر است واین که این ماده به تجارتی در هرات تبدیل شده مواردی است که باید به آن پرداخته شود.

راز محمد، یکی از فروشندگان نسوار، اظهار داشته است که قیمت هر کیلو نسوار ۱۲۰ افغانی ( تقریبا معادل یک و نیم دالر امریکا) می باشد وی همچنین می گوید که میزان کل نسوار مصرفی در شهر هرات معادل ۳۰ تا ۴۰ کیسه، ۴۰ کیلوگرمی می باشد؛ آن هم فقط در یک روز.که با یک ضرب و تقسیم ساده به این نتیجه خواهیم رسید که در صورتی که میانیگن شمار کیسه ها را معادل ۳۵ کیسه در نظر بگیریم در هر روز حداقل ۱۶۸۰۰۰ افغانی ( تقریبا معادل دوهزار و صد و شصت و پنج دالر امریکا) در هرات نسوار خریداری می شود. رقمی که در ماه به پنج میلیون وچهل هزار افغانی ( تقریبا معادل شصت  چهار هزار و نهصد و شصت و دو دالر امریکا) می رسد.

دیک نسوار فروش دیگر به نام تاج محمد، می گوید که هفتاد سال عمر دارد و نزدیک به سه دهه است که مشغول تولید وفروش نسوار برای مشتریان اش است.او می گوید که در طول هر روز بین یک تا دو هزار افغانی ( تقریبا معادل سیزده الی بیست و شش دالر امریکا) از طریق فروش نسوار در آمد به دست می آورد. او همچنین می گوید که شمار مشتریان روزانه اش از شمار انگشتان دست فراتر رفته است. وقتی  از او درباره میزان مصرف نسوار در شهر هرات پرسیدیم وی اظهار داشته است که  آمار دقیقی از میزان نسوار مصرفی در شهر هرات ندارد. این بود نظر دو تن از تولید کنندگان نسوار در این زمینه، که پیداست هر دو پول خوبی از این راه به جیب زده اند. در ادامه با چند تن از مصرف کنندگان نسوار مصاحبه کرده ایم تا نظر آن ها را نیز بشنویم.

فضل الدین و زرگل، دو تن از مصرف کنندگان نسوار، می گویند چندین سال می شود که ناس یا همان نسوار مصرف می کنند اما اکنون پس از چندین سال مصرف اعتیادآور نسوار با بیماری سرطان ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنند.آنان می افزایند اگر کسی برایشان از ضرر های این مواد اعتیاد آورد می گفت شاید اکنون به سرطان مبتلا نبودند.

در مورد تاثیر مخرب مصرف نسوار یا همان ناس روی سلامتی انسان، با جناب آقای داکتر فاروق احمد صدیقی که مسئول مرکز مبارزه با سرطان بیمارستان مرکزی شهر هرات مصاحبه کردیم. وی غلاوه بر این که نسوار یا همان ناس را بسیار اعتیاد آور خواند؛ اظهار داشت که مصرف این ماده مخدر در کنار این که برای مصرف کنندگان هزینه های گزاف مالی در بر دارد؛ می توانند مسبب ایجاد شدن سرطان در آن ها نیز باشد. وی سرطان های مختلفی همانند؛ سرطان جوف دهان، سرطان مری، معده و تخمدان را از جمله سرطان هایی که انسان ممکن است در نتیجه مصرف نسوار با آن ها درگیر شود؛ بر می شمارد.

سازندگان نسوار در هرات از تولید چندین نوع مختلف آن صحبت کرده اند. آن ها به تنباکو، آهک و آب به عنوان مواد ترکیبی نسوار اشاره می کنند. نسوار ماده ای بسیار اعتیاد آور است که نه تنها آزادانه در هرات تولید، عرضه و مصرف می شود بلکه به کشور های غربی نیز صادر می شود. و این باعث شده که امروزه افغانستان به صادرات موادی شهره شود که مصرف اش برای مصرف کننده تاوان جانی و برای تولیدکنندگان درآمدی میلیونی به همراه دارد.

بیشتر بخوانید:

بیمارستان مرکزی شهر هراتتاثیر مخرب مصرف نسوارتولید و فروش نسوارفروشندگان نسوارقیمت هر کیلو نسوارمسئول مرکز مبارزه با سرطانمیزان کل نسوار مصرفی در شهر هراتناسهراتهمواره با جنگ و ناامنی
نظرات (0)
افزودن نظر