">
تلویزیون چکاد

در حاشیه نشست سمرقند: وزرای خارجه کشورهای منطقه نگران دهشت‌افگنی هستند

231

وزیر خارجه ایران اعلام کرده است که در حاشیه نشست سمرقند با همتایان خود از چین، ‌روسیه و پاکستان دیدار داشته و پیرامون گسترش دهشت‌افگنی در افغانستان گفتگو کرده است.

به گفته حسین امیرعبداللهیان، در این نشست چهارجانبه نگرانی‌های جدی هر چهار کشور پیرامون محرومیت دختران از آموزش مطرح شده است.

براساس تصاویر منتشر شده از این نشست غیررسمی که پیش از برگزاری نشست رسمی سمرقند برگزار شده، حنا ربانی،‌ وزیر امور خارجه پاکستان در کنار وزرای خارجه ایران، روسیه و چین دیده می‌شود.

در بیانیه منتشر شده از این چهار کشور آمده است که گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان، از جمله داعش، القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، تحریک طالبان پاکستان، ارتش آزادی‌بخش بلوچستان، جیش‌العدل و دیگر گروه‌ها تهدیدات جدی برای منطقه هستند.

افزون بر این، از طالبان خواسته شده تا حکومت فراگیر با مشارکت عملی همه اقوام و نهادهای سیاسی ایجاد کند و تمامی اقدامات محدودکننده علیه زنان و اقلیت‌های قومی را لغو سازد.

نشست سمرقند امروز پنجشنبه برگزار خواهد شد و با وجود اینکه هیچ یک از کشورهای شرکت‌کننده در این نشست پیرامون حضور نماینده طالبان جزئیات یا خبری ارائه نکرده‌اند، متقی، وزیر خارجه طالبان در راس یک هیات برای شرکت در این نشست رهسپار ازبکستان شده است.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.