">
تلویزیون چکاد

بازی های کامپیوتری و بازی با اعصاب و روان کودکان!

202

این روزها، معروفیت و همه گیری بازی های کامپیوتری در همه جای دنیا بر کسی پوشیده نیست. بازی هایی که روز به روز انواع جدیدتر و جذاب تری از آن ها به بازار عرضه می شود. این بازی های کامپیوتری با بهره مندی از فناوری های  و با خلق هیجان و ایجاد فضای تصویری جذاب هر روزه دنیای کودکان و ونوجوانان را بیشتراز پیش احاطه می کنند.

 

امروزه، بازی های کامپیوتری با داشتن فضای سه بعدی و یا نسبتا واقعی شان توانسته اند مخاطبان بسیاری در افغانستان پیدا کنند، که عمده مخاطبانشان هم کودکان و جوانان هستند .

به ویژه درسال های اخیر وبا وجود بازار آزاد و وارد شدن بازی های مختلف و رنگارنگ، هر روز برشمار کاربران ومخاطبان این بازی ها در شهر های بزرگی از جمله هرات که دسترسی به این بازی ها بیشتر است بیشتر می‌شود.

مخاطبانی که بیشتر آن ها کودکانی هستند که بدون این که حتی رده سنی این بازی ها درنظر گرفته شود ساعت ها وقت شان را پای آن می گذرانند. از طرف دیگر اشتیاق این کودکان و نوجوانان برای این بازی ها برای صاحبان گیم نت ها و دیگر ذی نفعان به یک منبع درآمد و بازاری تبدیل شده است که روز به روز هم داغ تر می شود.

dscf1998 min

همان طور که واضح است این بازی ها باعث به هدر رفتن زمان این کودکان و نوجوانان و از سوی دیگر ضرر اقتصادی به خانواده های آن ها می شود.سعید احمد، یکی از شهروندان هرات که از مخاطبان این بازی های کامپیوتری است، می گوید روزانه ۲ تا ۳ ساعت وقت اش صرف بازی های کامپیوتری می شود بازی هایی که به باور او برایش هیجان انگیزاست.او دلیل هیجان را پخش تصاویر با کیفیت ازکشتار وصحنه های برخورد با کرکترهای بازی می گوید که به باور او سبب شده تا بسیاری از جوانان واطفال مانند او به این بازی ها علاقه داشته باشند.

اما ماجرا به این جا ختم نمی شود. این بازی های کامپیوتری با وجود ظاهر پر زرق و برق و جذاب خود، روی دیگری هم دارند. تعداد زیادی از این بازی ها حاوی تصاویری هستند که پر از اضطراب، خشونت، جنگ هستند و حتی تصاویر غیراخلاقی و آزار دهنده را در بر دارند که برای مخاطبان زیر سن قانونی تبعات سوء جبران ناپذیری به دنبال دارند. اسمت الله جعفری، جامعه شناس ،اظهار داشت که ابتذال گرایی وترویج خشونت و پرخاشگری واژه هایی است که جامعه شناسان آنها را تنها داشته های این بازی های کامپیوتری می دانند .آنچه که به باوروی تاثیرمستقیمی بر کاربران این بازی ها دارد. این جامعه شناس می افزاید درصورت استفاده مداوم کاربران از این گیم ها ، این کار آنان را دچار گوشه گیری از اجتماع نیز خواهد کرد.

دکتر وحید نورزاد، روانشناس، هم عقیده ی مشابهی دارد. وی در مصاحبه ای اظهار داشت که به باور روان شناسان این بازی ها علاوه بر تصاویری که نمادهای جنگ، خشونت و اضطراب است، شامل تصاویرجنسی هم می باشد که برای کودکان مناسب دانسته نمی شود.اما پرسشی که به میان می آید این است که آیا نظارتی هم از این بازی ها که به صورت آزادانه دربازارهای هرات به فروش می رسد وجود دارد؟

wp207pepgmsi min

در پاسخ به این پرسش، جاوید ضرغام آمر فرهنگ وهنر ریاست اطلاعات وفرهنگ هرات، اذعان داشته که هنوز دستورالعملی برای نظارت و بررسی این بازی ها و محتوایشان وجود ندارد. این در حالی است بصیر احمد، دانشیار و استاد دانشگاه، معتقد است که استفاده بیش از اندازه جوانان از بازی های کامیپوتری را که به باور وی در اکثرشان تصاویری استفاده شده که مناسب سن اطفال نیست نگران کننده است. این استاد دانشگاه مسوولان اطلاعات وفرهنگ هرات را به بی برنامگی درقسمت نظارت برچگونگی وارد شدن واستفاده این بازی ها ازسوی رده های سنی نیز متهم می کند.

با این وجود، هنوز هم اینجا درهرات گیم نت ها پر است از اطفال ونوجوانانی که مخاطبان سرسخت این بازی های کامپیوتری اند. مخاطبانی که ساعت ها وقت شان را صرف آن می کنند. بله، نبود قوانین مناسب در مورد نظارت بر محتوای بازی های کامپیوتری درکشوراز یک سو و نبود جایگزین مناسب برای این بازی ها از سوی دیگر چالش هایی هستند که آینده کودکان و نوجوانان را به بازی گرفته است. چالشی که مشخص نیست چه زمانی جدی گرفته خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.