">
تلویزیون چکاد

غارت گسترده میراث مردم افغانستان از سوی داعش؛ فساد در طالبان یا دولت غنی

152

نشریه لوموند در تازه‌ترین گزارش خود مدعی شده است که گروه داعش بخش بزرگی از منطقه باستانی دلبرجین در شمال افغانستان را غارت کرده است.

در گزارش این روزنامه آمده است که این غارت در جریان سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به صورت وسیع انجام پذیرفته و عکس‌های به دست آمده نشان می‌دهد که غارتگران از افراد مسلکی و غیرمحلی استفاده کرده‌اند.

در این گزارش تاکید شده که نحوه حفر و روش کار غارتگران نشان می‌دهد که این افراد محلی نیستند و با کمک افراد متخصص و حرفه‌ای توانسته‌اند چنین تخریبی انجام دهند.

به باور نویسندگان این گزارش، چنین تخریبی تنها می‌تواند از طریق شبکه‌های سازمان‌یافته‌ای که در کنترل داعش قرار دارند انجام شود، چرا که به تخریبات قبلی در کشورهای سوریه و عراق شباهت زیادی دارد.

در این گزارش به تحقیقات مرکز باستان‌شناسی فرانسه برای افغانستان و موسسه دیجیتال‌سازی میراث‌های تاریخی استناد شده و آمده است که هزاران متر مکعب با استفاده از بیل مکانیکی حفاری شده است.

مرکز باستان‌شناسی فرانسه گفته است که غارتگران یا با دشواری در یک مسیر ۶۰ کیلومتری میراث به دست آمده را به ترکمنستان انتقال داده‌اند یا در دولت اشرف غنی و رژیم طالبان فساد گسترده‌ای وجود داشته و با داعش در این زمینه همکاری شده است.

گفتنی است، دلبرجین بازمانده یک شهر باستانی در ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهر بلخ است که به زمان سلطنت هخامنشی باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.