">
تلویزیون چکاد

سرکوب خفقان آور طالبان، زندگی زنان و دختران افغان را نابود می کند

110

سازمانعفو بین الملل در گزارش جدیدی که امروز منتشر شد، اعلام کرده است که زندگی زنان و دختران در افغانستان به دلیل سرکوب حقوق بشر توسط طالبان ویران شده است.

طالبان از زمانی که کنترل کشور را در ماه جوزا سال ۱۴۰۰ به دست گرفت، حقوق زنان و دختران را برای تحصیل، کار و آزادی اجتماعی نقض کرده است.

این گزارش که نام آن  “حرکت آهسته مرگ زنان و دختران تحت حاکمیت طالبان” است همچنین نشان می دهد که چگونه زنانی که به طور مسالمت آمیز علیه این قوانین ظالمانه اعتراض کردند، تهدید، دستگیر، بازداشت، شکنجه و ناپدید شده اند.

روی هم رفته، این سیاست‌ها سیستمی از سرکوب را تشکیل می‌دهند که تقریباً در تمام جنبه‌های زندگی زنان و دختران را مورد تبعیض قرار می‌دهد واین فضای خفقان‌آور علیه جمعیت زن افغانستان روز به روز در حال افزایش است.

پژوهشگران سازمان عفو ​​بین‌الملل در ماه مارچ ۲۰۲۲ از افغانستان بازدید کردند. تحقیقات جامع از سپتامبر ۲۰۲۱ تا جون ۲۰۲۲ انجام شد و شامل مصاحبه با ۹۰ زن افغان و ۱۱ دختر بین ۱۴ تا ۷۴ سال است که در ۲۰ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان زندگی می‌کنند.

از زمان به دست گرفتن کنترل افغانستان در جوزا سال ۱۴۰۰، طالبان بالفعل مقامات این کشور بودند. علیرغم تعهدات اولیه عمومی برای حمایت از حقوق زنان و دختران، طالبان سیاست های تبعیض سیستماتیک را ارائه کردند که حقوق آنها را نقض می کند.

زنان و دختران در سراسر افغانستان به این سرکوب با موجی از اعتراضات واکنش نشان دادند. در پاسخ، طالبان معترضان را با آزار و اذیت و آزار، دستگیری و بازداشت خودسرانه، ناپدید شدن اجباری، و شکنجه های جسمی و روانی هدف قرار دادند.

بر اساس تحقیقات سازمان عفو ​​بین‌الملل – که توسط سازمان‌های ملی و بین‌المللی فعال در افغانستان، فعالان محلی و دیگر کارشناسان تأیید شده است، نرخ ازدواج  زود هنگام کودکان و ازدواج اجباری در افغانستان تحت حاکمیت طالبان در حال افزایش است.

عوامل اصلی این افزایش شامل بحران اقتصادی و انسانی است ،فقدان چشم انداز تحصیلی و حرفه ای برای زنان و دختران زمینه گسترش این وضعیت را فراهم کرده است.

استفانی سینکلر، مدیر Too Young to Wed، سازمانی که بر روی ازدواج زودهنگام کودکان، وازدواج اجباری کار می کند، توضیح داد: «در افغانستان، این یک طوفان عالی برای ازدواج کودکان است. شما یک حکومت مردسالار دارید، جنگ، فقر، خشکسالی، دخترانی که از رفتن به مکتب محروم می‌شوند وآینده مبهم و تاریکی که برای دختران رقم خورده است باعث می شود تا خشونت در برابر زنان در انواع مختلف شکل بگیرد.

خورشید، زن ۳۵ ساله از یکی از ولایت های مرکزی افغانستان، به عفو بین الملل گفته که بحران اقتصادی او را مجبور کرد دختر ۱۳ ساله اش را به ازدواج یک همسایه ۳۰ ساله درآورد.

قیمت عروس ۶۰۰۰۰ افغانی (حدود ۶۷۰ دلار آمریکا) بود. این زن با بیان اینکه پس از ازدواج دخترش احساس آرامش کرده است، افزود: او دیگر گرسنه نخواهد بود.

طالبان همچنان مانع تحصیل برای اکثریت قریب به اتفاق دختران دوره های متوسطه و لیسه می شود.

فاطمه، یک معلم لیسه ۲۵ ساله در ولایت ننگرهار، به عفو بین الملل گفت: “این دختران جوان فقط می خواستند آینده ای داشته باشند و اکنون آینده ای در پیش روی خود نمی بینند.”

در سطح دانشگاه، آزار و اذیت طالبان یک محیط ناامن ایجاد کرده است که در آن دانشجویان دختر بطور سیستماتیک در محرومیت قرار دارند. بسیاری از دانشجویان دختر در حال حاضر یا از حضور در دانشگاه منصرف شده اند، یا تصمیم گرفته اند که اصلا در دانشگاه ثبت نام نکنند.

از سقوط دولت و تسلط دوباره طالبان برافغانستان بیش از ۱۱ ماه می گذرد و درطول این مدت عملکرد طالبان نشان داده که آنها هیچ برنامه ی برای بازگشت دختران به مکاتب و زنان به جامعه ندارد. تلاش ها وفشار های جامعه جهانی برای رعایت حق تحصیل دختران ازجانب طالبان نتیجه ی نداشته و تغییری درسیاست های زن ستیزانه طالبان ایجاد نشده است.

با گذشت هر روز جامعه افغانستان ازروند رشد اجتماعی عقب می ماند واین عقب گرد عوارض وحشتناک و جبران ناپذیری دارد که درسال های آینده پیامد های آن می تواند برای دهه ها زنان افغانستان را دراین خلای تاریخی نگهدارد.

بیشتر بخوانید:

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.