">
تلویزیون چکاد

روزهای تاریک زندگی زنان افغان

220

با وجود درخواست‌های مکرر مردم افغانستان و جامعه جهانی از طالبان برای بازگشایی مکاتب دخترانه متوسطه ولیسه، این گروه هنوز پاسخی نداده است.

از زمانی که طالبان برافغانستان تسلط یافت، این گروه محدودیت های متعددی را برای دختران و زنان اعمال کرده است که یکی از مضرترین آنها ممنوعیت تحصیل برای دختران است.

سازمان های حقوق بشر همچنان نسبت به عواقب تعطیلی مدارس در کشور هشدار می دهند.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرده که این ممنوعیت عواقب مخربی برای  دختران و خانواده های آنها و آینده کشور ایجاد کرده است.

طالبان در۲۰ سال قبل از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را بر زنان تحمیل کرد که آنها را ملزم به پوشیدن برقع و از زندگی عمومی و تحصیل منع کرد.

به نظر می رسید که طالبان در دور دوم حاکمیت برافغانستان درمورد زنان ملایم تر عمل کند اما برعکس تاکنون زنان را از زندگی عمومی به حاشیه رانده و محدودیت های مختلفی را بر زنان و دختران افغان تحمیل کرده است.

طالبان بارها گفته که در حال کار روی سازوکاری برای بازگشایی مدارس دخترانه است، اما علیرغم وعده های متعدد، شاگردان دختر دوره های متوسطه و لیسه هنوزهم حق تحصیل نیافته اند.

کارشناسان می گویند که در مورد این موضوع در میان رهبران ارشد طالبان اختلاف وجود دارد.

در همین حال، فعالان حقوق زنان می گویند که تعطیلی مدارس ازدواج های اجباری و خشونت های خانوادگی را تشدید کرده است.

افغانستان دارای یک ساختار اجتماعی سنتی و بسته است که کاهش فرصت های آموزشی، کار و فعالیت های اجتماعی برای زنان باعث می شود تا زنان به سرعت به حاشیه رانده شوند وتحت شرایط محدودیت های فزاینده مورد خشونت بیشر قرار بگیرند که ازدواج زیر سن، خشونت های خانگی، خودکشی وافزایش بیماری های روانی ازمواردی است که دختران و زنان با آنها روبرو می شوند.

بیشتر بخوانید:

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.