">
تلویزیون چکاد

از گفتگو تا اقدام : پرداختن به بحران حقوق زنان در افغانستان

76

با نزدیک شدن به سالگرد تسلط نظامی طالبان بر افغانستان، بحران چند وجهی در افغانستان که توسط حکومت طالبان به وجود آمده است همچنان ادامه دارد. در اول جولای، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد یک بحث فوری در مورد وضعیت زنان و دختران در افغانستان برگزار کرد.

این رویداد به عنوان مهم‌ترین نشست بین‌المللی برای زنان افغان بود تا توجه جامعه بین‌المللی را به وضعیت وخیم زنان و دختران در افغانستان از زمان تصرف درماه جوزا درسال ۱۴۰۰ جلب نماید.

در همان روز، در کابل، طالبان، گردهمایی با بیش از ۳۰۰۰ نفر از ملا های طرفدار خود را برگزار کرد. هیچ رسانه مستقل، هیچ صدای مخالف و هیچ زن اجازه مشارکت نداشت.

در ۱۱ ماه گذشته، در حالی که طالبان از تمام وعده‌های خود در جریان مذاکرات صلح دوحه سرپیچی کرد، جامعه بین‌الملل به طور کلی، و ایالات متحده و شرکای اروپایی آن به طور خاص، از هر کانال ممکن برای تعامل با صلح استفاده کردند.

طالبان، با فرمان، حقوق و آزادی های اساسی شهروندان افغانستان را حذف کرده است. دختران جوان نمی توانند به مکتب بروند و زنان نمی توانند در زندگی سیاسی شرکت کنند. در واقع، طالبان زنان را در افغانستان نامرئی می کنند. جرگه موردانتظار طالبان، گردهمایی سنتی بزرگان قبایل، با سخنرانی رهبر طالبان به پایان رسید و قول داد که یک حکومت اسلامی تشکیل خواهد شد.

وضعیت به بن بست نزدیک می شود با وعد های طالبان که هیچکدام اجرا نشده است.

از نظر تاریخی، در افغانستان، صعود یا نزول گروه‌های حاکم و مخالف و در نتیجه حمایت یا بی‌تفاوتی عمومی، با برداشت یا از دست دادن حمایت خارجی از سوی آنها مرتبط است. نشست های دیپلماتیک دوحه نه تنها شانس طالبان را در سطوح بین‌المللی و منطقه‌ای تغییر داد، بلکه محاسبات برخی از مقامات و نخبگان محلی را به نفع آنها تغییر داد. بنابراین، عدم شناسایی رسمی دیپلماتیک و لغو کمک های اقتصادی، پس از تسلط نظامی، و بازگشت نظارت بین المللی، رهبران سیاسی طالبان را عصبی و موقعیت آنها را آسیب پذیر می کند.

درگام بعدی جامعه بین‌الملل باید یک رویکرد هماهنگ با محوریت حقوق بشر در تمام سطوح تعامل با طالبان برای جلوگیری از نقض و سوء استفاده بیشتر ایجاد کند. چنین رویکردی باید تضمین کند که از هر اهرمی که نزد جامعه بین‌المللی باقی می‌ماند برای پاسخگویی طالبان در مورد حقوق بشر مردم افغانستان استفاده شود. جامعه بین‌المللی باید برای طالبان روشن کند که احترام به حقوق همه افغان‌ها، از جمله زنان و اقلیت‌ها، برای ظهور هر راه‌حل سیاسی و معیاری برای هرگونه تعامل بین‌المللی آینده با این گروه ضروری است.

بیشتر بخوانید:

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.