">
تلویزیون چکاد

ترکیه متهم به اخراج دسته جمعی پناهجویان افغان شد

150

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرده است که ترکیه پناهجویان افغان را به صورت دسته‌جمعی اخراج می‌کند.

در گزارش این سازمان آمده است که مقامات ترک با استفاده از زور، بسیاری از افغان‌های پناهنده در این کشور، به ویژه آن‌هایی که در معرض خطر قرار دارند را به صورت دسته‌جمعی اخراج می‌کنند.

ایما سینکلر وب، رییس بخش ترکیه در دیده‌بان حقوق بشر گفت، بسیاری از افغان‌ها در عملیات‌های بزرگ پولیس این کشور جمع‌آوری می‌شوند، به مراکز اخراج منتقل می‌شوند و آن‌ها را وادار به امضای اسناد خروج داوطلبانه می‌کنند.

خانم وب ادامه داد، گزارش «هیچکس از من نپرسید چرا افغانستان را ترک کرده‌ام» حقیقتی است که نشان می‌دهد این افراد فرصت درخواست پناهندگی را در ترکیه نیافته‌اند.

در عین حال، ریاست تنظیم مهاجرت ترکیه نیز اعلام کرده است که در جریان سال جاری بیشتر از ۵۰ هزار افغان از مسیر هوایی به این کشور بازگردانده شده و ۲۴۰ هزار افغان نیز از مرز میان ایران و ترکیه پس زده شده‌اند.

با این وجود، مقام‌های ترک اخراج اجباری پناهجویان افغان را شدیدا رد کرده و می‌گویند که مطابق با معیارهای بین‌المللی در خصوص پناهجویان رفتار می‌شود.

به باور بسیاری از نظامیان و مقام‌های دولتی پیشین افغانستان، اگرچه طالبان اعلام عفو عمومی کرده‌اند، اما فرماندهان این گروه به صورت خودسرانه به دنبال نظامیان پیشین و تیرباران آنان هستند.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.