درخواست دولت اسپانیا برای کشاندن طالبان به میز محاکمه در دادگاه لاهه

دولت اسپانیا اعلام کرده است که مقامات طالبان باید به دلیل نقض حقوق بشر در افغانستان، در دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه محاکمه شوند.

این درخواست از سوی یک نهاد غیردولتی به نام «MásDemocracia» مطرح شده است که در حال جمع‌آوری امضا برای محاکمه سران طالبان است.

این نهاد از دادگاه لاهه خواسته تا سرکوب زنان و دختران توسط طالبان را به عنوان «جنایت علیه بشریت» اعلام کند. طالبان در طول سه سال گذشته از سوی نهادهای بین‌المللی و برخی کشورها به نقض گسترده حقوق بشر، به‌ویژه در زمینه حقوق زنان و دختران متهم شده‌اند.

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که سال گذشته نیز دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی، خشونت‌های مبتنی بر جنسیت از سوی طالبان را مصداق جنایت علیه بشریت دانسته و خواستار بررسی آن توسط دادگاه لاهه شده بود.

این نهاد از مقامات طالبان خواسته بود تا به هرگونه سرکوب و تبعیض علیه زنان و دختران که آن‌ها را از حقوق اساسی محروم می‌کند، پایان دهند.

دادگاه بین‌المللی کیفری در اکتبر ۲۰۲۲ به دادستان خود اجازه داده بود تا وضعیت حقوق بشری در افغانستان زیر سلطه طالبان را مورد بررسی قرار دهد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این دادگاه درخواست اسپانیا برای محاکمه مقامات طالبان را می‌پذیرد یا خیر.

بیشتر بخوانید:

نظرات (0)
افزودن نظر