درخواست رییس روابط خارجی مجلس آمریکا برای شهادت وزیر خارجه در خروج از افغانستان

در سومین سالروز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، این رویداد را آشفته و فاجعه‌آمیز توصیف کرده و از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور خواسته است تا برای پاسخگویی در این زمینه در کنگره حاضر شود.

مک‌کال این درخواست را اواخر روز گذشته طی نامه‌ای به بلینکن مطرح کرده و در آن آورده است که اگرچه مقامات بسیاری از وزارتخانه‌های دفاع، امور خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا در مورد خروج از افغانستان پاسخ داده‌اند، اما بلینکن هنوز در این زمینه پاسخگو نبوده است.

تاکنون نه بلینکن و نه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به این درخواست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان واکنشی نشان نداده‌اند. این در حالی است که این کمیته قبلا تعهد کرده بود جوانب پنهان خروج از افغانستان را آشکار کند و تاکنون چندین مقام از وزارتخانه‌های مختلف را در این زمینه استماع کرده است.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در آگوست ۲۰۲۱ که توسط دولت جو بایدن هدایت شد، به دلیل روند آشفته و نابسامان آن، از سوی حزب جمهوری‌خواه و برخی ناظران به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. آنها این رویداد را یک فاجعه می‌خوانند و دولت بایدن را به دلیل عدم مدیریت مناسب آن سرزنش می‌کنند.

نظرات (0)
افزودن نظر