جایزه شایستگی یونسکو به استوپه توپ دره پروان رسید

 مسوولان محلی طالبان در ریاست اطلاعات و فرهنگ پروان اعلام کرده‌اند که جایزه شایستگی میراث‌های فرهنگی یونسکو به استوپه توپ‌دره ولایت پروان رسیده است.

به گفته عبدالغفار رئوفی، آمر فرهنگی و گردشگری ریاست اطلاعات و فرهنگ پروان، این بنای تاریخی در مراسم ویژه‌ای در بانکوک تایلند توانسته جایزه شایستگی را با انتخاب هیات داوران یونسکو از آن خود کند.

مراسم اهدای جایزه به این بنای ارزشمند تاریخی در افغانستان که بخشی از جوایز آسیا و اقیانوسیه یونسکو در سال ۲۰۲۲ است، روز گذشته در بانکوک تایلند برگزار شد.

آقای رئوفی خاطرنشان ساخت که هیات داواران در این مراسم به سهم ویژه این بنای تاریخی در حفاظت از میراث به جا مانده از یک دوره تاریخی مهم افغانستان تاکید ورزیده‌اند.

گفتنی است، کار حفظ و مرمت این استوپه و محافظت از اطراف آن توسط موسسه مشورتی و حفظ میراث‌های افغان در سال‌های  ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ و با کمک مالی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از میراث فرهنگی انجام پذیرفته است.

لازم به ذکر است که تاکنون ۶۰ ساحه تاریخی و باستانی در ولایت پروان شناسایی شده و استوپه توپ‌دره از بناهای به جا مانده از کوشانیان است و قدمت آن تا یک هزار و ۸۰۰ سال پیش تخمین زده شده است.

بیشتر بخوانید:

پروانیونسکو
نظرات (0)
افزودن نظر