پشت طالبان خالی شد؛ ‌روسیه: دنیا در انتظار دولت فراگیر است

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشست سمرقند بر لزوم تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان از سوی طالبان تاکید ورزید.

آقای لاوروف در نشست خبری در ازبکستان گفت، طالبان رژیم خود را متشکل از ازبک‌ها، تاجیک‌ها و هزاره‌ها می‌دانند، در حالی که اعضای این نهاد نیز از نظر سیاسی طالب هستند و نمی‌توان آن‌ها را جزو نظام همه شمول دانست.

او در ادامه خاطرنشان ساخت که تا تشکیل دولت فراگیر و همه‌شمول در افغانستان راه درازی باقی مانده است و تمام شرکت‌کنندگان در این نشست خواهان تشکیل حکومت فراگیر و همه‌شمول هستند.

نمایندگان کشورهای چین، ایران، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان نیز در این نشست تشکیل حکومت فراگیر را گام مهم و اساسی از سوی طالبان معرفی کرده‌اند.

آقای لاوروف تاکید کرد که تمامی کشورهای همسایه از یکصدا از طالبان خواسته‌اند تا به خواسته‌های جامعه جهانی رسیدگی کنند و بدانند که به رسمیت شناخته شدن آن‌ها مشروط به دولت فراگیر، رسیدگی به حقوق زنان و رسیدگی به چالش‌های انتخاباتی است.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز در حاشیه نشست سمرقند در دیدار با وزیر خارجه طالبان به او گفته که تهران ۲۱ ماه در انتظار تشکیل حکومت فراگیر است.

این در حالی است که طالبان حکومت خود را فراگیر توصیف کرده و خود را نماینده تمام مردم افغانستان می‌دانند، در حالی که بر اساس نظرسنجی‌های گذشته، بسیاری از مردم خواهان نظام جمهوری و برگزاری انتخابات هستند.

بیشتر بخوانید:

نظرات (0)
افزودن نظر