فراخوان جنبش‌های زنان افغان برای مبارزه علیه حاکمیت طالبان در سالگرد سرنگونی کابل

همزمان با نزدیک شدن به دومین سالگرد بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، جنبش‌های مدنی زنان افغان طی فراخوانی مردم را به مبارزه و ایستادگی در برابر حکومت این گروه فراخواندند.

آن‌ها در این فراخوان نوشتند که طالبان «اصلاح‌ناپذیر» است و تاریخچه سیاه و عملکرد ستمگرانه این گروه به ویژه علیه زنان نشان می‌دهد که تنها راه مقابله، مبارزه مردمی علیه این گروه است.

طالبان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند و از آن زمان محدودیت‌های شدیدی را بر حقوق و آزادی‌های زنان اعمال کرده‌اند.

اقدامات محدودکننده طالبان در برابر مردم افغانستان با اعتراضات گسترده زنان و جامعه مدنی این کشور مواجه شده است، اما طالبان همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کنند.

طی دو سال گذشته، زنان افغان در قالب جنبش‌های اعتراضی، در خیابان‌ها تظاهرات کرده‌اند یا به صورت مخفیانه در مکان‌های سربسته برای حفظ امنیت خود، تجمعات اعتراضی برگزار نموده‌اند و وضع محدودیت‌ها بر آزادی‌های زنان، موجب انتقادات گسترده‌ای از سوی جامعه‌ی بین‌المللی شده است.

اما طالبان می‌گویند حقوق زنان در چارچوب شرع تامین شده و از جامعه‌ی جهانی خواسته‌اند در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند.

بیشتر بخوانید:

حاکمیت طالبانزنانکابل
نظرات (0)
افزودن نظر