طالبان: پول جدید هنوز به بازار افغانستان تزریق نشده است

بانک مرکزی افغانستان که در اختیار طالبان قرار دارد اعلام کرده است که تا هنوز پول‌های جدید چاپ شده به بازار کشور تزریق نشده است و کار روی برنامه عرضه پول جریان دارد.

به گفته سخنگوی بانک مرکزی افغانستان، همزمان با تزریق پول‌های جدید، پول‌های کهنه و مندرس نیز از بازارها جمع‌آوری خواهد شد.

آقای نوری افزود، چاپ و توزیع پول جدید از سوی بانک‌های مرکزی انجام می‌شود و امری معمول است و بانک مرکزی افغانستان نیز با درنظرداشت سیاست‌های پولی، نیاز بازار و امکانات موجود این کار را انجام می‌دهد.

او همچنین از شهروندان افغان خواست تا از بانک‌نوت‌های جدید محافظت کنند و در حفظ آن توجه کافی داشته باشند تا پیش از زمان مقرر فرسوده نشوند.

در عین حال، شماری از سرمایه‌گذاران افغان می‌گویند که در حال حاضر روند خرید و فروش در بازارهای کشور چالش‌های متعددی را از سر می‌گذراند، چرا که بانک‌نوت‌های مندرس در بازار خواهان ندارند.

همزمان،‌آگاهان اقتصادی بر لزوم برقراری بانکداری الکترونیکی در کشور تاکید ورزیده و می‌گویند، طالبان باید با راه‌اندازی بانکداری الکترونیکی از گردش فیزیکی پول جلوگیری کند.

این در حالی است که چند ماه پیش به ارزش ۱۴ میلیارد افغانی بانک‌نوت‌ جدید از سوی یک شرکت لهستانی به چاپ رسید و بخشی از آن وارد کشور شد.

بیشتر بخوانید:

بانک مرکزی افغانستان
نظرات (0)
افزودن نظر