">
تلویزیون چکاد

دیدار روسای جمهور روسیه و سوریه در مسکو؛ تشدید تنش‌ها در خاورمیانه محور گفتگوها

108

در حالی که تنش‌ها در خاورمیانه رو به افزایش است، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، میزبان بشار اسد، همتای سوری خود در کرملین بود. این دیدار که روز پنجشنبه برگزار شد، محور گفتگوهای دو رهبر را موضوع «تشدید تنش در خاورمیانه» تشکیل می‌داد.

پیش از این نشست، پوتین هشدار داده بود که اوضاع خاورمیانه رو به وخامت گذاشته و این روند در سوریه نیز قابل مشاهده است. از همین رو، قصد داشت در این خصوص با اسد به گفتگو بنشیند.

در جریان این دیدار، رییس جمهور روسیه بار دیگر بر اهمیت توسعه روابط میان مسکو و دمشق تاکید کرد. به گفته پوتین، گسترش همکاری‌های دوجانبه نه تنها به نفع ملت‌های روسیه و سوریه خواهد بود، بلکه به تحکیم صلح و ثبات در سطح منطقه و جهان نیز کمک خواهد کرد.

روابط نزدیک میان دو کشور ریشه‌ای دیرینه دارد و سوریه از متحدان قدیمی روسیه در خاورمیانه به شمار می‌رود. این پیوند راهبردی در سال‌های اخیر و در پی بحران داخلی سوریه بیش از پیش تقویت شده است.

حضور نظامی مستشاران روسی در سوریه و حمایت نظامی و سیاسی مسکو از دولت اسد، نقش مهمی در تثبیت موقعیت وی در قدرت داشته است. از سوی دیگر، پایگاه‌های نظامی روسیه در خاک سوریه نیز دسترسی این کشور را به دریای مدیترانه تضمین می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.