">
تلویزیون چکاد

آگاهان مسائل پناهجویان افغان در ایران؛ دولت پزشکیان چالش‌های زیادی در بخش پناهجویان دارد

139

براساس گفته‌های آگاهان مسائل پناهجویان ایران، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی دولت جدید ایران، مسئله مهاجران افغانستانی ساکن در این کشور است.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، جمعیت بالای پناهجویان افغان در ایران فراتر از ظرفیت اقتصادی کشور است و این موضوع، چالش‌های متعددی را ایجاد کرده است.

به گفته پیمان حقیقت طلب، مدیر پژوهش اندیشکده دیاران، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها، وضعیت نامشخص نسل‌های دوم، سوم و چهارم مهاجران افغان است که در ایران متولد شده‌اند. این افراد در وضعیت حقوقی و اجتماعی مبهمی قرار دارند و نیازمند تعیین تکلیف وضعیت آنها هستند.

همچنین، ضرورت تشکیل سازمان ملی مهاجرت برای مدیریت یکپارچه امور مهاجران در ایران مورد تاکید قرار گرفته است.

این سازمان می‌تواند در چالش‌های مرتبط با ورود غیرقانونی مهاجران جدید افغان به ایران و همکاری با مرزنشینان برای کنترل این ورود نقش مهمی ایفا کند.

علاوه‌بر این، چالش‌های آتی دولت جدید در روابط با افغانستان، از جمله مسائل مرتبط با آب و مهاجران، مورد توجه قرار گرفته است. نگرانی‌هایی در خصوص حضور داعش در افغانستان و مشروعیت طالبان در روابط ایران و افغانستان نیز مطرح شده است.

در نهایت، انتخاب نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور افغانستان در دولت جدید به عنوان یک اقدام مهم برای پیگیری این مسائل معرفی شده است.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.