">
تلویزیون چکاد

متقی با لحنی طلبکارانه؛ مسائل داخلی افغانستان ارتباطی به خارجی‌ها ندارد

124

متقی، وزیر خارجه رژیم نامشروع طالبان افغانستان که در راس هیئتی برای شرکت در نشست فارمت مسکو رهسپار روسیه شده، در جمع خبرنگاران گفت، مسائل داخلی افغانستان ارتباطی به دولت‌های دیگر ندارد.

آقای متقی در سفر اخیر خود به مسکو ادعا کرده است که چالش‌های موجود در حوزه امنیت و مبارزه با مواد مخدر میان افغانستان و کشورهای همسایه برطرف شده است.

با این حال، و گفت که به جز امنیت و مواد مخدر که موضوعات فرامرزی را نیز شامل می‌شود، دیگر مسائل از جمله رعایت حقوق بشر و حقوق زنان جزو مسائل داخلی هستند و ارتباطی با خارج از افغانستان ندارند.

ششمین نشست فرمت مسکو درباره افغانستان قرار است با حضور نمایندگان ده کشور منطقه‌ای شامل روسیه، چین، هند، ایران، پاکستان و کشورهای آسیای میانه برگزار شود.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان، اعلام کرده است که محورهای کلیدی این نشست شامل ایجاد حکومت فراگیر، مبارزه با دهشت‌افگنی و قاچاق مواد مخدر خواهد بود.

اما تعدادی از کشورهای حاضر در این نشست همچنان نسبت به تهدیدات ناشی از فعالیت گروه‌های دهشت‌افگن در خاک افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند.

کشورهایی نظیر پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و ایران، حضور و گسترش فعالیت‌های گروه‌های دهشت‌افگن بین‌المللی همچون داعش و القاعده در افغانستان را تهدیدی جدی علیه امنیت ملی خود می‌دانند.

به ویژه پاکستان بارها اظهار نگرانی کرده است که تحریک طالبان پاکستان از خاک افغانستان به این کشور حمله می‌کند.

انتظار می‌رود در پایان این نشست، اعلامیه‌ای مشترک در رابطه با چگونگی حمایت از ثبات و امنیت در افغانستان و منطقه صادر شود.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.