">
تلویزیون چکاد

درخواست زنان افغان از سازمان ملل؛ رژیم تال.بان به رسمیت شناخته نشود

144

یک نظرسنجی اخیر دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نشان می‌دهد، صدها زن افغان از این سازمان خواسته‌اند تا زمانی که زنان به آموزش و کار دسترسی پیدا نکنند، رژیم طالبان را به رسمیت نشناسد.

طبق این نظرسنجی که در ماه جولای ۲۰۲۲ انجام شده، ۴۶ فیصد زنان شرکت‌کننده به صراحت خواستار عدم به رسمیت شناختن طالبان تحت هیچ شرایطی شده‌اند. همچنین ۵۰ فیصد دیگر گفته‌اند به رسمیت شناختن تالبان باید منوط و مشروط به پیشرفت‌های ملموسی در زمینه رفع تبعیض و تضمین حقوق اولیه زنان باشد.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در اوت ۲۰۲۱، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های گسترده‌ای بر حق آموزش و اشتغال زنان و دختران افغان اعمال شده است. زنان معتقدند به رسمیت شناختن طالبان در حال حاضر تنها باعث تشدید سرکوب و محرومیت بیشتر آنان خواهد شد.

اگرچه طالبان بارها از جامعه جهانی و سازمان ملل خواسته‌اند تا حکومت آنان را به رسمیت بشناسند، اما جامعه بین‌المللی بر این باور است که تا زمان تغییر رفتار و سیاست‌های تالبان با زنان و اقلیت‌ها، این امر غیرممکن به نظر می‌رسد.

این نظرسنجی همچنین به شکلی قاطع نشان می‌دهد که وضعیت صحت، امنیت مالی و نفوذ اجتماعی زنان در دوران حاکمیت استبدادی طالبان به شدت آسیب دیده و رو به وخامت گذاشته است. بحران انسانی کنونی در افغانستان نیز موقعیت زنان را در معرض خطر جدی‌تری قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.