">
تلویزیون چکاد

با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، زنان در بحران صحی فرو رفته‌اند

129

زنان و دختران افغانستان می‌گویند که تحت سلطه طالبان در بحران عمیق سلامت روانی فرو رفته‌اند. آن‌ها معتقدند محدودیت‌های گسترده طالبان، چالش‌های روانی و افسردگی شدید آن‌ها را افزایش داده است.

به گفته زنان، بی‌سرنوشتی و عدم امید به آینده، زندگی را برایشان بسیار دشوار کرده است. آن‌ها می‌گویند با مرگ تدریجی روبرو هستند و شب‌ها برای خوابیدن از دارو استفاده می‌کنند. حتی برخی از آن‌ها به فکر خودکشی افتاده‌اند.

فعالان حقوق زن نیز هشدار می‌دهند که این وضعیت پیامدهای ویرانگری برای زنان خواهد داشت. دختران جوان به دلیل بی‌سرنوشتی ناشی از ممنوعیت تحصیل، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی و اختلالات روانی قرار دارند.

زنان می‌گویند خانواده‌هایشان آن‌ها را در خانه حبس کرده‌اند. دانشجویان نیمه‌کاره نیز از ناامیدی و یاس شدید رنج می‌برند. در مجموع، محرومیت و ناامیدی بخشی از زندگی روزمره زنان شده است.

فعالان می‌گویند بحران سلامت روان زنان کمتر مورد توجه قرار گرفته و این مسئله می‌تواند آینده وخیمی برای زنان و جامعه افغانستان به همراه داشته باشد. آن‌ها خواستار پرداختن جدی‌تر به وضعیت نابسامان زنان شده‌اند.

در عین حال، خشونت‌ها و تجاوزات جنسی علیه زنان و دختران از سوی خود طالبان ادامه دارد. شماری از مقامات محلی طالبان مرتکب تجاوز جنسی شده‌اند. در مواردی نیز زنان پس از تجاوز به قتل رسیده‌اند.

این در حالی است که طالبان به بهانه اجرای قوانین اسلامی، زنان را از حقوق اولیه محروم کرده و آن‌ها را مجبور به خانه‌نشینی نموده است.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.