">
تلویزیون چکاد

سازمان ملل افغانستان را سریع‌ترین تولید کننده مت‌آمفتامین نامید

124

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌ای اعلام کرد که تولید مت‌آمفتامین در افغانستان به سرعت در حال افزایش است و قاچاق آن در داخل و خارج از این کشور گسترش چشمگیری یافته است.

بنا بر این گزارش، قاچاق مت‌آمفتامین در افغانستان و کشورهای همسایه طی پنج سال گذشته تقریبا ۱۲ برابر شده و از ۲.۵ تن در سال ۲۰۱۷ به ۲۹.۷ تن در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

با وجود ممنوعیت رسمی کشت تریاک و تولید مواد مخدر از سوی طالبان در آوریل ۲۰۲۲، این گزارش حاکی از ادامه قاچاق هروئین و به ویژه افزایش چشمگیر قاچاق مت‌آمفتامین است که نشان‌دهنده تغییر سریع بازار موادمخدر غیرقانونی در افغانستان است.

طبق تحلیل گزارش، منابع اولیه مورد استفاده برای تولید مت‌آمفتامین عبارتند از گیاه افدرای بومی افغانستان و مواد شیمیایی و داروهای سرماخوردگی موجود در بازار که به راحتی در دسترس تولیدگنندگان قرار دارد.

در این گزارش با اشاره به خطر گسترش سریع تولید و قاچاق این ماده مخدر، سازمان ملل خواستار هماهنگی منطقه‌ای و اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با این تهدید شده است.

گزارش تصریح کرده که کشفیات مت‌آمفتامین مشکوک به منشأ افغانستان در مناطق دوردست مانند اروپا، خاورمیانه و آسیا نیز گزارش شده است.

طالبان تاکنون به این گزارش واکنشی نشان نداده، اما مقامات این گروه بارها ممنوعیت کشت تریاک را یکی از دستاوردهای مهم خود دانسته‌اند.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.