">
تلویزیون چکاد

واکنش تند ایران به اظهارات وزیر خارجه طالبان؛ بار مسوولیت خود را کم نکنید!

131

سرپرست وزارت خارجه طالبان در ویدیویی ایران را به دلیل تعداد بالای اعدام‌ها مورد انتقاد قرار داد. متقی در اظهاراتی بی‌پیشینه گفت تعداد اعدام شدگان در ایران بیش از تعداد زندانیان در دوران حاکمیت طالبان است.

وی در این ویدیو خطاب به مقامات ایرانی گفته است که آن‌ها نباید در مورد ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان به طالبان توصیه کنند، در حالی که خود در ایران چنین حکومتی ندارند.

متقی همچنین ایران را متهم کرد که هزاران نفر در آن کشور بدون هیچ توضیحی ناپدید شده‌اند.

همزمان، سید حسین موسوی، مقام ارشد وزارت خارجه ایران در واکنش گفت، طالبان نمی‌تواند با چنین اظهاراتی از مسوولیت‌های بین‌المللی خود طفره برود.

او تاکید کرد که صلح، ثبات و امنیت در افغانستان مشروط به ایجاد حکومت فراگیر است که موضوع قطعنامه‌های سازمان ملل و اجماع کشورهای همسایه افغانستان نیز است.

پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر افزایش شمار اعدام‌ها در ایران منتشر شده بود. سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ گفته است که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی، حداقل ۳۴۵ نفر در ایران اعدام شده‌اند. همچنین گفته شده که ایران در سال گذشته میلادی، بیش از ۵۸۰ نفر را اعدام کرده است.

اظهارات متقی واکنش‌هایی را در میان مقامات و متخصصان ایرانی برانگیخته است. عده‌ای آن را نشانه‌ی تیرگی روابط میان ایران و طالبان دانسته‌اند، اما برخی معتقدند تنش‌های لفظی همواره در روابط دو طرف وجود داشته و در نهایت با گفتگوهای پشت پرده حل شده است.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.