">
تلویزیون چکاد

دیده‌بان حقوق بشر ممنوعیت حضور زنان در بندامیر بامیان را محکوم کرد

139
دیدبان حقوق بشر دستور جدید طالبان مبنی بر ممنوعیت بازدید زنان از بند امیر در ولایت بامیان را بی‌احترامی کامل به زنان افغانستان خواند.

حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، روز شنبه در سفرش به بامیان اعلام کرد که به دلیل عدم رعایت حجاب توسط زنان، پس از این حضور آن‌ها در بند امیر ممنوع خواهد بود.

وی سیاحت کردن زنان را نه فرض و نه واجب دانست و گفت این ممنوعیت تا ایجاد کارشیوه مشخص از سوی حکومت طالبان ادامه خواهد داشت.

فرشته عباسی، پژوهشگر دیدبان حقوق بشر، در واکنش به این اقدام محدود کننده طالبان، آن را بی‌احترامی کامل به زنان افغانستان خواند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز با انتقاد از این تصمیم، تاکید کرد که حقوق زنان هرگز قابل معامله نیست.

پیش از این نیز طالبان محدودیت‌هایی همچون منع تحصیل دختران، ممنوعیت کار زنان، منع ورزش زنان و حضور آن‌ها در پارک‌های عمومی را اعمال کرده بود که با واکنش‌ها و انتقادات گسترده‌ای در سطح ملی و بین‌المللی مواجه شده بود.

آگاهان بر این باور هستند که طالبان با سیاست‌های تبعیض‌آمیز و سرکوبگرایانه علیه زنان، در واقع آن‌ها را از حقوق اولیه‌شان محروم کرده و زندگی روزمره آن‌ها را با چالش مواجه ساخته است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز در گزارشی اخیر، اقدامات محدود کننده طالبان علیه زنان را مصداق تبعیض هدفمند و نقض آشکار حقوق بشر دانسته و خواستار پایان دادن به این وضعیت شده است.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.