">
تلویزیون چکاد

تاکید کشورهای حاضر در نشست آستانه بر تشمیل دولت فراگیر در افغانستان

166

رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان، طی سخنانی در پایان نشست مشترک پنج کشور آسیای میانه و مقامات آمریکا در آستانه پایتخت قزاقستان، اعلام کرد که اکثر شرکتکنندگان از ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان حمایت کرده و تاکید داشتند که احترام به حقوق زنان برای ثبات اقتصادی، امنیت و صلح در افغانستان ضروری است.

علاوه بر توماس وست و رینا امیری از آمریکا، در این نشست نمایندگان کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز حضور داشتند و در مورد موضوعات مختلف از جمله امنیت منطقه‌ای، حقوق بشر، کمک‌های بشردوستانه و نیازهای انسانی مردم افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.

قرار است پس از این نشست، آقای وست و خانم امیری از سوی دولت آمریکا به قطر سفر کرده و با مقامات ارشد طالبان دیدار و گفتگو کنند. این اولین بار است که مقامات ارشد آمریکا با نمایندگان طالبان پس از سرنگونی کابل مذاکره می‌کنند.

طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، موضوعات مورد بحث در این دیدار شامل حمایت‌های بشردوستانه، ثبات اقتصادی، رفتار منصفانه با تمام اقوام و گروه‌های افغانستان از جمله زنان، و همچنین مسائل امنیتی و مبارزه با مواد مخدر خواهد بود.

از سوی دیگر، طالبان نیز لغو تحریم‌ها، آزادسازی دارایی‌های منجمد شده و متوقف شدن نقض حریم هوایی افغانستان را از اولویت‌های مذاکره با طرف آمریکایی عنوان کرده است.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.