">
تلویزیون چکاد

زندگی ده‌ها میلیون افغان در فقر مطلق زیر چتر نظام طالبانی در افغانستان

121

سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود گفته است، با سرنگونی نظام جمهوریت و تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، تعداد افغان‌هایی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند تا دو برابر افزایش یافته و به ۳۴ میلیون نفر رسیده است.

با سرنگونی نظام جمهوریت در سال ۲۰۲۱، بخش بزرگی از کمک‌های خارجی به افغانستان متوقف شده و بحران عظیمی دامنگیر این کشور شده است.

برنامه انکشافی سازمان ملل در ارزیابی تازه خود نوشته است که تعداد افرادی که زیر خط فقر در افغانستان زندگی می‌کنند با افزایش ۱۵ میلیون نفری در مقایسه با سال ۲۰۲۰ مواجه شده است.

با وجود اینکه آمار جدیدی از وضعیت فقر در افغانستان گرفته نشده است، اما سازمان ملل تخمین می‌زند که از جمعیت ۴۹ میلیون نفری این کشور دستکم ۸۵ فیصد زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

در عین حال، در این گزارش به وضع محدودیت‌های سنگین طالبان علیه زنان در افغانستان اشاره شده و آمده است که به دلیل این محدودیت‌ها میزان کمک‌های بشردوستانه نیز به شدت کاهش یافته است.

سازمان ملل پیشتر هشدار داده بود که اگر میزان معاونت‌های این سازمان به افغانستان کاهش پیدا کند، انتقال پول نقد نیز کاهش خواهد یافت.

عبدالله الدرداری، رییس برنامهٔ انکشافی ملل متحد برای افغانستان نیز در اعلامیه‌ای هشدار داده است که اگر امسال کمک‌های خارجی به این کشور کاهش یابد، افغانستان از پرتگاه به پایین خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.