">
تلویزیون چکاد

روزهای سرد علم در افغانستان؛ ده‌ها مکتب خصوصی با آمدن طالبان مسدود شدند

145

مسوولان اتحادیه مکاتب خصوصی افغانستان می‌گویند، پس از حاکمیت طالبان در افغانستان وضعیت اقتصادی مکاتب خصوصی به شدت ضعیف شده است.

به گفته اسلام‌الدین یارمل، رییس اتحادیه مکاتب خصوصی افغانستان، تنها در کابل ۲۵۰ تا ۳۰۰ مکتب خصوصی در اثر تصمیم‌های طالبان مسدود شده‌اند.

به گفته آقای یارمل، زمانی که یک مکتب خصوصی مسدود می‌شود، به صورت میانگین ۱۵ معلم بیکار می‌شوند که این عدد برای مکاتب متوسطه و لیسه تا ۵۰ معلم افزایش می‌یابد.

او در ادامه افزود، اگر ادارات کمک‌کننده بین‌المللی در این زمینه به آن‌ها کمک نکنند، علاوه بر مکاتب دخترانه، مکاتب پسرانه نیز به دلیل وضعیت بد اقتصادی مسدود خواهند شد.

رییس اتحادیه مکاتب خصوصی افغانستان اذعان کرد، کاهش تعداد دانش‌آموزان و محدودیت وضع شده از سوی طالبان بر دختران در مکاتب بالاتر از صنف ششم از مهم‌ترین عوامل ضعف اقتصادی مکاتب خصوصی و مسدود شدن آن‌ها هستند.

بسیاری از خانواده‌ها نیز می‌گویند، از زمانی که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته‌اند، بیکاری و فقر به آن‌ها فشار زیادی آورده و توان پرداخت فیس دانش‌آموزان خود را ندارند.

طالبان طی دو سال گذشته بیشترین تمرکز خود را بر تطبیق قوانین شرعی خود که از دهه ۹۰ میلادی به مردم افغانستان بازگردانده قرار داده است و کمترین توجه را به اقتصاد، تحصیل و وضعیت کار داشته است.

بیشتر بخوانید:

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.