">
تلویزیون چکاد

خلیل‌زاد می‌گوید، غنی فکر نمی‌کرد آمریکا از افغانستان خارج شود

170

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده پیشین آمریکا برای امور صلح افغانستان و امضاکننده توافقنامه این کشور با طالبان در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است که اشرف غنی فکر نمی‌کرد آمریکا از افغانستان خارج شود، چرا که به چین، روسیه و ایران بسیار نزدیک بود.

آقای خلیل‌زاد تاکید ورزید، از آنجایی که اشرف غنی فکر نمی‌کرد آمریکا از افغانستان خارج شود برای ایجاد حکومت جدید با طالبان همکاری نکرد و به همین دلیل نظام با خروج ایالات متحده از هم پاشید.

او در ادامه تاکید ورزید، خروج بدون قید و شرط آمریکا از افغانستان نادرست بود و آمریکا منافع خود را به پیدا کردن چاره‌ای برای وضعیت پس از خروج کامل نیروهای این کشور از افغانستان ترجیح داد.

خلیل‌زاد در مصاحبه خود تصریح کرد، اگر احتمال تشکیل حکومت جدید با طالبان و دولت پیشین در افغانستان وجود داشت، آمریکا خروج نیروهای خود را به تاخیر می‌انداخت اما به دلیل نبود صداقت در رفتار رییس جمهور پیشین این احتمال پیاده نشد.

فرستاده پیشین ایالات متحده اذعان کرد که رییس جمهور بایدن دولت پیشین و طالبان را در انجام مذاکرات صلح جدی نمی‌دانست و نگران بود که پای نیروهای آمریکایی بیشتر در افغانستان بند بماند.

این در حالی است که در گرماگرم مذاکرات صلح، آمریکا خاک افغانستان را ترک کرد، طالبان در کمتر از دو هفته بیشتر کشور را گرفتند و نهایتا با فرار اشرف غنی از کابل، دولت جمهوری سرنگون شد.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.