">
تلویزیون چکاد

حضور صدها هزار خانه رهایشی آلوده‌کننده در کابل

154

مسوولان اداره ملی حفاظت از محیط زیست طالبان می‌گویند، بیشتر از ۶۴۰ هزار خانه رهایشی غیرپلان شده در کابل وجود دارد که از زغال سنگ و مواد سوختی غیراستاندارد استفاده می‌کنند.

مسوولان تاکید ورزیده‌اند که استفاده از این دست سوخت‌های غیراستاندارد از مهم‌ترین عواملی هستند که به آلوده شدن شهر کابل منجر می‌شوند.

سرپرست ریاست تفتیش و کنترل اداره حفاظت از محیط زیست طالبان می‌گوید، تاکنون ۹۰ فیصد از بلند منزل‌ها در کابل به تصفیه‌کننده دود مجهز شده‌اند اما موترهای دودزا، کارخانه‌های تصفیه زغال سنگ و خانه‌های غیر استاندارد در نقاط تپه‌ای و مکان‌های غیرپلانی از عوامل اصلی آلودگی شهر هستند.

در عین حال، شماری از داکتران می‌گویند، دود و گرد و غبار اصلی‌ترین عوامل آلودگی هوا و اولین عامل افزایش بیماری‌های تنفسی خواهند بود.

یکی از داکتران در شفاخانه وزیر اکبرخان می‌گوید، بین ۶۰ تا ۷۰ فیصد از بیمارانی که در این روزها به آن‌ها مراجعه می‌کنند بیماران مبتلا به چالش‌های تنفسی ناشی از آلودگی هوا هستند.

گفتنی است، آگاهان مسائل محیط زیستی بر این باورند که نبود برق ارزان قیمت و دوام دار، قیمت بالای نفت و گاز، اقتصاد ضعیف مردم افغانستان، ساختار جغرافیایی کابل و جمعیت روزافزون این شهر باعث شده تا آلودگی در فصل زمستان چند برابر شود.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.