">
تلویزیون چکاد

شمخانی در نشست مسکو: مداخلات فرامنطقه‌ای در افغانستان برای منطقه خطرناک است

190

دریابان علی شمخانی، نماینده رهبر ایران و دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور در پنجمین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای در مسکو گفت، ایجاد صلح، ثبات و پیشرفت در افغانستان از مهم‌ترین اولویت‌های جمهوری اسلامی است.

آقای شمخانی گفت، در چهار دهه گذشته و در بدترین شرایط افغانستان، ایران همواره در کنار همسایه خود باقی مانده و از آن‌ها حمایت کرده است.

وی در ادامه به تاثیر مستقیم شرایط امنیتی در افغانستان بر کشورهای همسایه و منطقه اشاره کرده و گفت، ایجاد امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در افغانستان از اولویت‌های اصلی ایران است.

این مقام ایرانی خاطرنشان ساخت که تلاش جمعی همسایگان نمی‌تواند به تنهایی زمینه‌ساز صلح و ثبات در افغانستان باشد، بلکه اراده و اقدامات ملموس طالبان نیز در این زمینه نیاز است.

او سپس افزود، برای حل معضل افغانستان نیاز به ارتقای وحدت ملی در این کشور از طریق فراهم کردن زمینه مشارکت همه مردم در سیاست و حکومت است تا افغان‌ها بدون سوگیری قومی و نژادی بتوانند صلح را در کشور خود نهادینه کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در انتها تاکید ورزید که آمریکا تلاش کرده تا افغانستان را تبدیل به سکویی برای ناامنی و ترویج دهشت‌افگنی کند و نباید اجازه داده شود که این کشور با مداخلات فرامنطقه‌ای به بلای مشترک منطقه تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.