">
تلویزیون چکاد

ادعای نی؛ با ورود طالبان به قدرت، خبرنگاران در افغانستان ناپدید می‌شوند

150

نهاد حمایت‌کننده از رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی اعلام کرده است که بر اساس یافته‌های این نهاد، در جریان یک سال گذشته بیشتر از پنج خبرنگار در کشور ناپدید شده‌اند.

این نهاد تاکید ورزیده است که ناپدید شدن خبرنگاران در سال ۲۰۲۲ در افغانستان طی ۲۰ سال گذشته بی‌پیشین بوده و یک پدیده جدید در این کشور است.

این در حالی است که مطابق با قوانین بین‌الملی، ناپدید کردن اجباری به شیوه سازمان‌یافته مصداق بارز جنایت علیه بشریت دانسته می‌شود.

نهاد نی در ادامه گزارش خود نوشته است که در جریان سال گذشته، ۱۳۲ مورد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در کشور به ثبت رسیده، هرچند که در مقایسه با سال گذشته با عدد ۱۵۹ مورد کاهش ۱۷ فیصدی را نشان می‌دهد.

با این وجود، نهاد حمایت‌کننده از رسانه‌های آزاد افغانستان تاکید ورزیده است که کاهش خشونت در برابر خبرنگاران به معنای این نیست که افغانستان کشور امنی برای این قشر شده، چرا که مواردلت و کوب و بازداشت آن‌ها در سال ۲۰۲۲ به پیمانه زیاد دیده شده است.

این در حالی است که طالبان در نشستی در قندهار به خبرنگاران در رسانه‌ها هشدار دادند که از دعوت افرادی که مخالف این گروه هستند بپرهیزند و گزارش‌های خود را تا پیش از تایید از سوی نیروهای این گروه منتشر نکنند.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.