">
تلویزیون چکاد

 زنان افغان ازبورسیه های تحصیل خارجی محروم هستند، چطور طالبان به صورت سیستماتیک زنان را به حاشیه تاریک جامعه میرانند

244

دو دهه گذشته دوران طلایی تحصیل برای زنان افغان بود و تعداد زیادی اززنان افغان توانستند درزیر چتر نظام دموکراتیک که حق تحصیل برای زنان جز اولویت های آن بود بورسیه های تحصیلی کشورهای مختلف را دریافت و تحصیل کنند.

زنان از آموزش‌ درجوامع دیگر بهره مند می شدند و این باعث ارتقاء ورشد تحصیل آنها می شد وزمینه حضور پررنگ آنان به عنوان رهبران آینده جامعه وکشوررا فراهم می ساخت.

اما با سقوط نظام دموکراتیک وتسلط طالبان برافغانستان، همه تلاش های دو دهه گذشته نابود شد، زنان ازحق تحصیل در داخل افغانستان محروم شده اند وچند ماه قبل طالبان با ایجاد موانع جدید عملا زنان را از دریافت بورسیه های تحصیلی خارجی نیز محروم ساخت.

طالبان در ماه فیبروری ۲۰۲۲ اعلام کرد که زنان نمی توانند بدون دلیل قانونی معتبر به خارج از کشور سفر کنند وهمچنان زنان نمی توانند بدون محرم شرعی و به تنهایی سفر کنند.

طالبان در میدان های هوایی و مرز های زمینی مسوولین مشخصی را تعیین کرد تا ورود و خروج  زنان بدون محرم شرعی را کنترل کنند.

این مورد بخشی از تلاش گسترده‌ طالبان برای نهادینه سازی قوانین سخت گیرانه اسلامی آنان است که زنان را از تحصیل، کار یا حضور فعال و مفید درجامعه محروم می کند.

در بیست سال گذشته، بورسیه های تحصیلی از دانشگاه های کشور های خارجی به زنان افغان فرصت های طلایی را فراهم ساخت تا توانایی خود را به نمایش بگذارند.

صد ها زن افغان بعد ازاتمام تحصیل به افغانستان برگشتند ودرپست های دولتی وغیر دولتی توانستند دربازسازی کشور نقش عمده وتاثیر گذاری را ایفا کنند و جایگاه خود را به عنوان نیروهای فعال و مفید ثابت سازند.

اما با به قدرت رسیدن طالبان صد ها بورسیه تحصیلی برای زنان به حالت تعلیق درآمد و عده زیادی ازدانشجویان پذیرفته شده بورسیه های خارجی به دلیل تعطیلی سفارت های کشورهای غربی درکابل وعدم دریافت ویزا فرصت استفاده از بورسیه ها را از دست دادند.

اقدامات طالبان برای ایجاد محدودیت تحصیل دختران و زنان درافغانستان باعث شده تا زنان هر روز یک گام به عقب رانده شوند و با گذر هر سال هزاران دختر وزن افغان دراثر محرومیت از تحصیل و سواد بیشتر درحاشیه تاریک جامعه قرار بگیرند.

 

ّبیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.