">
تلویزیون چکاد

تحریم های اقتصادی افغانستان روابط طالبان و روسیه را گسترش داده است

146

طالبان و روسیه که هر دو توسط امریکا تحریم شده اند، چند روز قبل در سن پترزبورگ روسیه توافق نامه گسترش روابط تجاری امضاء کردند.

محمد یونس مهمند، معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان که به نمایندگی از افغانستان توافق نامه تجاری را با دیمیتری انتونوف، رییس شورای همکاری تجاری روسیه امضا می کرد به خبرنگاران گفت: “ما می خواهیم روابط تجاری دوجانبه و منطقه ‌ای خود را تقویت کنیم، تحریم‌ها واقعاً ما را شکنجه می‌کند، اما نمی‌توانیم ساکت بنشینیم و تماشا کنیم. ”

یونس مهمند گفت این یک توافق تجاری غیرسیاسی است، اما برای اجرای آن حمایت دولت روسیه وگروه طالبان نیاز است.

او گفت برای بررسی راه های عملی این توافق نامه درآینده نزدیک یک هیئت ازطالبان به روسیه سفر خواهد کرد.

دولت روسیه تاکنون طالبان را به رسمیت نشناخته است اما افراد طالبان در سفارت افغانستان درمسکو را پذیرفته و همچنان سفارت روسیه در کابل را باز نگهداشته است وازطالبان حمایت می کند.

مهمند گفت: “ما هر ماه به ۱۵۰ هزار تن مواد سوخت و حدود ۲ میلیون تن گندم نیاز داریم که روسیه می تواند آنرا تامین کند”.

ماکسیمیلیان هس، از موسسه تحقیقات سیاست خارجی امریکا می گوید: “جنگ اکراین باعث افزایش بهاء مواد غذایی شده و روسیه در جریان بحران اوکراین از غله‌جات و سایر کالاهای خود به عنوان راهی برای حفظ روابط استفاده می کند.”

هس افزود:”توافق نامه تجاری افغانستان و روسیه کاملاً نمادین است – تلاشی است برای نشان دادن اینکه روسیه هنوز شرکای دارد که می خواهد با آنها تجارت کند.”

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفته ،روسیه زمانی شریک اصلی تجاری افغانستان بود، اما درحال حاضر تجارت بین افغانستان و روسیه به شدت کاهش یافته است.

خان جان الکوزی، عضو هیات مدیرۀ اتاق تجارت افغانستان، گفته که افغانستان در سال گذشته ۱۶۰ میلیون دالر کالا از روسیه وارد کرده است، در حالیکه صادرات این کشور به روسیه حدود ۳ میلیون دالر بوده.

آقای الکوزی گفت، روسیه مالیات بیشتری نسبت به کشورهای آسیای میانه ازکالاهای صادراتی افغانستان می گیرد وهمین موضوع یکی ازدلایل کاهش صادرات کالاهای افغانستان به آن کشوراست.

توافق نامه تجاری میان دولت روسیه وطالبان درحالی امضاء می شود که افغانستان دچار یک بحران اقتصادی جدی بعد از سقوط دولت افغانستان شده است و طالبان تلاش می کند تا با گسترش روابط تجاری با شرکای سیاسی خود نیازمندی های مواد اولیه غذایی وسوختی را برطرف نماید.

بیشتر بخوانید:

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.