">
تلویزیون چکاد

دستگیری وناپدید شدن خبرنگاران افغان همچنان ادامه دارد

203

گزارش ها حاکی است که یک خبرنگار ناپدید شده و دو خبرنگار دیگر توسط مقامات طالبان از آغاز ماه ماجوزا در بحبوحه حملات فزاینده به رسانه‌های افغانستان بازداشت شده‌اند.

فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران (IFJ) ، اتحادیه ملی روزنامه نگاران افغانستان (ANJU) و انجمن خبرنگاران مستقل افغانستان (AIJA)، دستگیری های خودسرانه روزافزون روزنامه نگاران و کارکنان رسانه ها توسط طالبان را محکوم کرده و خواستار تحقیق در مورد ناپدید شدن و دستگیری این سه خبرنگار شده اند.

عبدالحنان محمدی، معاون ولایتی انجمن خبرنگاران افغانستان، روز یکشنبه ۱۲ جوزا مفقود شده است. خانواده او گفتند که او آخرین بار با دوستانش در ولسوالی حصه اول ولایت کاپیسا در حال ترک خانه اش دیده شده است.

اسحاق محمدی، برادرعبدالحنان محمدی، گفت که این روزنامه نگار توسط نیروهای طالبان بازداشت شده است. به گفته خانواده وی، این خبرنگار قبلا از سوی طالبان تهدید شده بود.

در بیانیه ای در ۱۳ جون، AIJA  وابسته به IFJ گفت که آنها در حال بررسی این پرونده هستند. حجت‌الله مجددی رئیس انجمن خبرنگاران افغانستان با شیخ اسدالله سنان معاون والی کاپیسا و رئیس اطلاعات و فرهنگ به منظور حمایت از آزادی محمدی دیدار کرد.

دلیل ناپدید شدن محمدی مشخص نیست، مقامات کاپیسا گفتند که این بازداشت در ارتباط با کار او به عنوان یک روزنامه نگار نبوده است. خانواده وی اطلاعات بیشتری در مورد ناپدید شدن وی دریافت نکرده است.

در یک رویداد دیگر، مقامات طالبان، فرهاد امیری، روزنامه نگار پنجشیری را بازداشت کرده است. خانواده امیری می‌گویند که هیچ اطلاعی از دلیل بازداشت و محل بازداشت وی دریافت نکرده‌ است.

در اوایل ماه جون، میوند وفا، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر توسط طالبان دستگیر شد. خانواده وی نیز از دستگیری وی اطلاعی دریافت نکرده و مقامات طالبان از اظهار نظر در مورد این قضیه خودداری کرده است.

دستگیری و ناپدید شدن این سه خبرنگار آخرین نمونه از تشدید نقض حقوق رسانه ها در افغانستان است. در آخرین گزارش آزادی مطبوعات آسیای جنوبی، IFJ)  ( ۷۵ مورد نقض حقوق رسانه‌ها شامل ۱۲ قتل و ۳۰ دستگیری را در افغانستان از ماه می ۲۰۲۱ تا اپریل ۲۰۲۲ ثبت کرده است.

تخمین زده می‌شود که از زمان تسلط طالبان، حدود ۱۰۰۰ روزنامه ‌نگار از کشور فرار کرده‌اند ومحدودیت ها و فروپاشی اقتصادی که منجر به تعطیلی گسترده رسانه ها شده این وضیعت وخیم را تشدید کرده است.

ANJU گفت: «طالبان ادعا کرده که همه خبرنگاران بخاطر مسایل جنایی  دستگیر شده اند وهیچ خبرنگاری بخاطر فعالیت روزنامه نگاری و رسانه آزاد دستگیر نشده است، این رویکردی است که آنها اجرا می کنند و ما باید در مورد چنین مواردی بیشتر تحقیق کنیم و واقعیت اقدامات آنها را به جهانیان منعکس کنیم و برای مصونیت و مصونیت خبرنگاران افغان اقداماتی انجام دهیم.

IFJ گفت: «از زمان تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱، روزنامه‌ نگاران و کارمندان رسانه ‌ای در افغانستان مکرراً آزار و اذیت و نقض حقوق بشر را تجربه کرده‌اند. IFJ خواستار تحقیق درباره ناپدید شدن عبدالحنان محمدی روزنامه نگار و آزادی فوری روزنامه نگاران فرهاد امیری و میوند وفا است.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.