">
تلویزیون چکاد

شبکه زنان مجلس افغانستان خواستار فشار دنیا بر طالبان شد

138

شبکه زنان مجلس افغانستان در آستانه دومین سالگرد بازگشت طالبان به قدرت، از تشدید تبعیض و نقض گسترده حقوق زنان و دختران در این کشور خبر داد.

این شبکه در بیانیه‌ای اعلام کرد طی دو سال گذشته، جامعه جهانی گواه نقض هدفمند حقوق اساسی زنان و دختران در افغانستان بوده است.

هما احمدی، معاون این شبکه، خواستار اعمال تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی علیه طالبان شد تا این گروه مجبور به پذیرش قانون اساسی و احترام به حقوق شهروندی زنان شود.

این شبکه مدعی است طالبان در دو سال گذشته با زنان به شیوه‌ای خشونت‌آمیز و تحقیرآمیز رفتار کرده و از برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز آنان جلوگیری نموده است.

شماری از زنان و دختران افغان نیز با ارسال پیام به رسانه‌ها از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اعمال شده از سوی طالبان شکایت کرده و خواستار حمایت بین‌المللی شده‌اند.

طالبان محدودیت‌هایی همچون ممنوعیت تحصیل دختران بالای ۱۲ سال، ممنوعیت کار زنان، ممنوعیت سفر بدون محرم و تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه را بر زنان افغان اعمال کرده است.

با این حال، طالبان مدعی است که تمام حقوق زنان را در چارچوب شریعت اسلامی تامین کرده و هیچ‌گونه تبعیضی علیه آنان وجود ندارد.

اما شبکه زنان مجلس افغانستان می‌گوید، اقدامات طالبان موجب افسردگی و ناامیدی زنان شده و آن‌ها را از تمام عرصه‌های اجتماعی حذف کرده است.

این شبکه هشدار داده است اگر وضعیت برحال ادامه یابد، صدای هیچ زنی در افغانستان شنیده نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.