">
تلویزیون چکاد

روند کند پروژه آسفالت سازی جاده سرک درب قندهار هرات

338

درب قندهار که برخلاف اسمش در هرات واقع شده‌است در منطقه ای پر ازدحام در قسمت جنوب غربی هرات واقع شده است و علت اهمیت آن هم اتصالی است که با دیگر نقاط دارد.

این منطقه پر جمعیت روزانه میزبان مردمان حاشیه‌نشینی است که برای کار به هرات می‌آیند. با وجود چنین اهمیتی، روزانه ترافیک شدیدی در این منطقه برقرار می‌شود که با تصادف‌های فراوان به دلیل ناهمواری سطح جاده روبه‌رو می‌شود.

پروژه آسفالت کردن و راه‌سازی جاده اصلی درب قندهار علی‌رغم اهمیت فراوان و مشکلات متعدد شهروندان پنج سال طول کشید تا به مرحله تصویب و اجرا برسد. درگیری و اختلاف‌های شهرداری و شورای شهر هرات از یکسو و عدم تامین و تخصیص بودجه لازم برای این پروژه از سوی دیگر دست به دست هم داده‌اند تا این مشکل راه طولانی را در برای حل شدن در پیش‌رو داشته باشد. حال بعد از پنج سال و در سال جاری اجرای عملیاتی این پروژه کلید خورد و تخمین‌ها برای اتمام آن پنج ماه زده‌شد. اما با گذشت ماه ها به گفته شهروندان آن منطقه، به نظر می‌رسد که عملیات نیمه‌کاره رها شده و خبری از ساخت و ساز نیست.

و غبار برخواسته از خرابی جاده درب قندهار min

به گفته محمد نعیم بهیر، معاون شهرداری هرات، علت توقف این پروژه سردی هوا در فصول انتهایی سال است که البته مسئولین این پروژه باید حساب زمستان را هم می‌کردند و برنامه‌ریزی اصولی‌تری را انجام می‌دادند. اگر از ابتدا بهار به طور منظم کار می‌کردند تا انتهای تابستان کار این جاده تمام شده بود ولی متاسفانه چنین نکته پر اهمیتی یعنی زمانبندی مناسب مدنظر مسئولین قرار نگرفته‌است.

جهان‌تاب طاهری، عضو شورای ولایتی هرات با انتقاد از شهرداری این ولایت و مسئولین ذی‌ربط، اعتقاد دارد که طرحی که پنج سال طول کشید تا به اجرا دربیاید نباید اینطور نیمه‌کاره رها شود. دریافت بودجه به طور کلی دشوار بوده‌است و نباید این چنین حیف و میل شود. ضعف اراده، عدم تخصص و بی‌اهمیتی کارکنان شهرداری هرات، عرصه را برای شهروندان تنگ کرده‌است.

این ادعا در گفتگو با شهروندان متعدد هراتی نیز به اثبات رسیده‌است. خلیل احمدی، محمد افضل و محمد نعیم شهروندانی هستند که روزانه با این جاده سر و کار دارند و بی‌توجهی مسئولان را علت اصلی مشکلات محیطی بر سر راه کار و اقتصاد این منطقه و عبور و مرور مردم می‌دانند. بازاریان و تجار، کارگران، دانشجویان و حتی مسافران سال‌های زیادی است که ترس و واهمه زیادی را برای عبور این مسیر داشته‌اند. ناامنی و در خطر بودن جان مردم چه بخاطر جنگ و راهزن‌ها و چه اکنون برای تصادفات احتمالی سایه سنگینی را بر سر سفرهای جاده‌ای انداخته است.

هوا در منطقه درب قندهار به دلیل آسفالت نشدن این جاده min

واقعیت این است که چالش‌های محیطی بر سر راه شهروندان هراتی، در روزگار جنگ و پس از آن انگیزه آن‌ها را نسبت به کار کردن از بین برده‌است. اوضاع اقتصادی افغانستان مساعد نیست و مردم با مشکلات معیشتی پر شماری دست و پنجه نرم می‌کنند. راه‌های ارتباطی در کلانشهری مثل هرات که در روزگار جنگ نابود شد، کلید اصلی حل مشکلات داخلی این منطقه است. تجارت و صادرات بین هرات و کشورهای همسایه و انتقال اجناس به نقاط دوردست این کشور با حل مشکلات راه و جاده‌ها میسر می‌شود.

مسئولین شهرداری هرات خبر از موکول شدن این پروژه به سال آینده و در فصل گرم‌تری داده‌اند. این راهکار بعد از پنج سال و سه ماه تاخیر و وعده‌های متعدد، شهروندان را بیشتر از گذشته دلسرد کرده‌است. به نظر می‌رسد که سختی‌های عبور و مرور و رفت و آمد برای مردم در چشم مسئولین ناچیز آمده‌است.

با گذشت زمان چالش‌های محیطی بیشتر خواهند شد و راه اصلی ارتباط هرات با سایر افغانستان قطع خواهدگشت. این یک مسئله دو سویه هم برای شهروندان هراتی و هم سایر مردم افغانستان است که کالاهای اساسی انتقال نمی‌یابند و مردمان حاشیه‌نشینی که برای کار به هرات می‌روند با بحران بیکاری مواجه خواهند شد. بسیاری هم در تصادفات جاده‌ای به دلیل مناسب نبودن راه جان خواهند باخت.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.