">
تلویزیون چکاد

تداوم بازداشت خودسرانه خبرنگاران در افغانستان؛ ۹ نفر در بند طالبان هستند

232

سازمان گزارشگران بدون مرز طی اعلامیه‌ای از بازداشت خودسرانه ۹ خبرنگار توسط طالبان در ده روز گذشته خبر داد. این سازمان ضمن محکوم کردن این اقدام، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمام خبرنگاران زندانی توسط طالبان شد.

طبق اعلام این سازمان، خبرنگاران از ولایت‌های مختلف افغانستان توسط طالبان بازداشت شده‌اند. هم‌اکنون ۱۲ خبرنگار در بازداشت طالبان به سر می‌برند که دلیل بازداشت آن‌ها مشخص نشده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز این اقدامات را نقض آشکار آزادی بیان دانست و تاکید کرد که طالبان برخلاف ادعای پایبندی به آزادی رسانه‌ها عمل می‌کنند. این سازمان هشدار داد که وضعیت آزادی رسانه‌ها و بیان در دوران حاکمیت طالبان به شدت نگران‌کننده و «ترسناک» شده است.

گزارش‌های منتشرشده حاکی از آن است که پس از بازگشت طالبان به قدرت، بیش از ۸۰ فیصد خبرنگاران زن و هزاران خبرنگار مرد افغانستان مجبور به ترک شغل خود شده‌اند.

همچنین تعداد زیادی از رسانه‌های افغانستان تحت فشار طالبان تعطیل شده‌اند. طبق گزارش‌های موجود، خبرنگاران در افغانستان به طور هدفمند زیر فشار، سانسور و آزار طالبان قرار دارند.

سازمان گزارشگران بدون مرز هشدار می‌دهد که آزادی بیان و رسانه‌ها در افغانستان تحت حاکمیت طالبان با خطر جدی روبرو است و این گروه باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع محدودیت‌ها و آزادی خبرنگاران زندانی اقدام کند.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.