بنگلادش در آشوب: تظاهرات خونین علیه کاهش سهمیه مشاغل دولتی ادامه دارد

بنگلادش در هفته‌های اخیر گواه تظاهرات گسترده و خشونت‌آمیز بوده است. این اعتراضات در واکنش به کاهش سهمیه مشاغل دولتی برای خانواده‌های اشتراک‌کنندگان جنگ آزادی بنگلادش علیه پاکستان شکل گرفته است.

ستره محکمه (دادگاه عالی) بنگلادش این سهمیه را از ۳۰ فیصد به پنج فیصد کاهش داده بود، که این موضوع خشم جوانان را برانگیخته و به تظاهرات سراسری منجر شده است.

این اعتراضات به بدترین ناآرامی‌های دوره صدارت شیخ حسینه تبدیل شده و تا کنون حداقل ۱۵۵ نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

پس از درخواست تجدیدنظر از سوی حکومت، ستره محکمه این قانون را به حالت تعلیق درآورد. در نهایت، این دادگاه یک راه‌حل ارائه داد که ۹۳ فیصد مشاغل به مردم عادی برسد و هفت فیصد برای سهمیه‌بندی تخصیص یابد که از این میزان، پنج فیصد به فرزندان و نواسه‌های مبارزان آزادی، یک فیصد به اقلیت‌های قومی و یک فیصد به معلولین و اعضای جنسیت سوم اختصاص می‌یابد.

با این حال، گروه محصلان علیه تبعیض که سازماندهنده اصلی این اعتراضات هستند، اعلام کرده‌اند که تا زمان پذیرفته شدن همه خواسته‌هایشان، اعتراضات را ادامه خواهند داد.

در این میان، با ناکامی پلیس ضدشورش، ارتش بنگلادش در حال گزمه در اکثر شهرهای این کشور است و خدمات اینترنتی نیز قطع شده است.

بیشتر بخوانید:

نظرات (0)
افزودن نظر