اولین شهادت نادر نادری در کمیسیون جنگ افغانستان؛ آمریکا می‌توانست بدون تضعیف دولت از افغانستان خارج شود

نادر نادری، عضو پیشین هیات مذاکره کننده حکومت افغانستان با گروه طالبان، در اولین نشست کمیسیون بررسی جنگ آمریکا در افغانستان شهادت داد.

آقای نادری در این نشست اظهار داشت که ایالات متحده می‌توانست بدون نیاز به مذاکره با طالبان و تضعیف حکومت افغانستان، به صورت مصون از این کشور خارج شود.

به گفته نادری، افغانستان در آن زمان حدود ۳۰۰ هزار نیروی امنیتی داشت که بیش از ۵۰ هزار نفر از آن‌ها توسط نیروهای آمریکایی در قالب قطعات ویژه آموزش دیده بودند.

این نیروها می‌توانستند زمینه خروج امن نیروهای آمریکایی از افغانستان را فراهم کنند، بدون آنکه واشنگتن به گروه طالبان مشروعیت بدهد.

نادری در ادامه از این کمیسیون خواست تا نقش دیپلمات‌های ارشد آمریکایی در مدیریت روابط این کشور با افغانستان را نیز بررسی کند.

او همچنین بازی دوگانه پاکستان در قضیه افغانستان را یکی از موضوعات کلیدی عنوان کرد که باید توسط این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

این مقام پیشین افغان انتقاد کرد که آمریکا در طول دو دهه گذشته در افغانستان، اهداف نظامی کوتاه مدت را بر حکومت‌داری درازمدت و توسعه اولویت داده بود. او تلفات غیرنظامیان و بازداشت‌های خودسرانه را نیز غیرموجه خواند و گفت این مسائل باعث سرخوردگی مردم افغانستان شده است.

بیشتر بخوانید:

آمریکاافغانستان
نظرات (0)
افزودن نظر