هشدار فعالان حقوق بشر از اوضاع وخیم زنان و دختران افغان تحت حاکمیت طالبان

فعالان حقوق زن در افغانستان معتقدند که شرایط زنان و دختران در این کشور از آنچه گزارش سازمان ملل متحد منعکس کرده بدتر است.

این فعالان از نهادهای بین‌المللی می‌خواهند تا فشار بیشتری بر طالبان وارد آورند تا موضع این گروه در قبال حقوق زنان تغییر کند.

گزارش اخیر اداره زنان سازمان ملل حاکی است که محدودیت های طالبان بر زندگی زنان و دختران افغان تاثیر منفی داشته و منجر به افزایش ازدواج‌های زودهنگام، بارداری زودرس و مرگ و میر مادران شده است.

یک فعال حقوق زن افغان می‌گوید، رژیم طالبان کاملا مستبد است و نه تنها به نظرات جامعه جهانی و اعتراضات مردمی توجهی ندارد، بلکه بر فعالان حقوق زن نیز محدودیت‌های شدیدی وضع کرده است.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز افغانستان تحت سلطه طالبان را ظالمانه‌ترین کشور برای زنان خوانده و خواستار اعمال فشار بیشتر بر این گروه برای پایان دادن به نقض حقوق زنان شده است.

ممنوعیت تحصیل و اشتغال دختران و زنان، بسته شدن درهای دانشگاه‌ها، محرومیت زنان از ادارات ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی و همچنین تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه از جمله محدودیت‌های اعمال شده توسط طالبان بر زنان افغان است.

این اقدامات موجب شده تا بسیاری از فعالان حقوق زن در افغانستان احساس ناامنی کنند و ارتباطات آنها نیز تحت نظارت قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

حقوق بشرطالبان
نظرات (0)
افزودن نظر