افغانستان زیر حاکمیت طالبان به بدترین کشورها در زمینه آزادی بیان تبدیل شده است

بر اساس گزارش سازمان Global Espression، وضعیت آزادی بیان در افغانستان به حالت بحرانی رسیده و از میان ۱۶۱ کشور مورد بررسی، افغانستان در رتبه ۱۵۵ قرار گرفته است.

طی پنج سال گذشته (از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳)، افغانستان ۴۷ پله در جدول رده بندی آزادی بیان سقوط کرده است. این در حالی است که بر اساس شاخص آزادی مطبوعات توسط سازمان خبرنگاران بدون مرز، این کشور در میان بدترین کشورها برای فعالیت خبرنگاران قرار دارد و ۲۶ پله سقوط کرده است.

طالبان پس از به قدرت رسیدن مجدد در سال ۲۰۲۱، محدودیت‌های شدیدی بر آزادی بیان و رسانه‌ها وضع کرده و منتقدان حکومت خود را به شدت سرکوب کرده‌اند. مقامات طالبان حتی منتقدان خود را «واجب‌القتل» خوانده و شمار زیادی از آنها را بازداشت و زندانی کرده‌اند.

در مقابل، بر اساس گزارش Global Espression، در سال ۲۰۲۳ میلادی ۵۳ فیصد از جمعیت جهان تحت بحران آزادی بیان زندگی می‌کردند و بیش از چهار میلیارد نفر در ۳۹ کشور در این وضعیت بودند. این بحران همچنان رو به افزایش است.

این وضعیت نگران‌کننده در افغانستان و سایر نقاط جهان نیاز به اقدامات فوری برای حفاظت از آزادی بیان و رسانه‌ها را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

افغانستانطالبان
نظرات (0)
افزودن نظر