سازمان ملل اعلام کرد؛ در نشست عمومی به موضوع زنان و کودکان افغانستان پرداخته می‌شود

سازمان ملل متحد روز دوشنبه در نشست مجمع عمومی خود در نیویورک، موضوع حقوق زنان و کودکان افغانستان را به صورت ویژه در دستور کار قرار داد.

گزارش شده افغانستان تنها کشوری است که پس از بازگشت طالبان به قدرت، محدودیت‌های شدیدی بر آموزش دختران و زنان اعمال کرده است. مهم‌ترین این محدودیت‌ها، ممنوعیت ورود دختران به مکتب‌ها و دانشگاه‌های بالاتر از پایه ششم است.

برآوردهای سازمان ملل و یونیسف نشان می‌دهد، بیش از یک میلیون دختر تحت تاثیر مستقیم این ممنوعیت قرار گرفته‌اند. البته پیش از بازگشت امارت اسلامی نیز میلیون‌ها دختر به دلایل مختلف از جمله فقدان امکانات و موانع فرهنگی از ادامه تحصیل بازمانده بودند.

منع آموزش دختران یکی از مهم‌ترین موانع برای به رسمیت شناختن حاکمیت برحال توسط جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی عنوان شده است.

نماینده ویژه سازمان ملل نیز هشدار داده است که این ممنوعیت به مرور منجر به کمبود شدید متخصصان زن در تمام حوزه‌ها به ویژه مراقبت‌های صحی خواهد شد.

وی تاکید کرده است که در یک جامعه کاملا جدا از نظر جنسیتی، زنان افغان چگونه می‌توانند به بنیادی‌ترین خدمات صحی دسترسی داشته باشند، در حالی که متخصصان زن در حوزه پزشکی وجود ندارند.

در مقابل، مقام‌های طالبان اظهار داشته‌اند که متعهد به تامین حقوق زنان از جمله آموزش در چارچوب شریعت هستند، اما تاکنون گام موثری در این زمینه برنداشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

افغانستانسازمان ملل
نظرات (0)
افزودن نظر