شورای مقاومت: در حاکمیت طالبان، کشور زیر سوال رفته است

مناسبت ۱۰۴مین سالگرد استقلال این کشور، هشدار داد که با بازگشت طالبان به قدرت و حاکمیت یک گروه افراطی وابسته به بیگانگان، آزادی‌های به دست آمده طی دو دهه گذشته در افغانستان به شدت تهدید شده است.

این شورا تاکید کرده است که اکنون بخش مهمی از تصمیم‌گیری‌ها و امور حاکمیتی کشور توسط بازیگران خارجی و به ویژه پاکستان کنترل و هدایت می‌شود که نشان‌دهنده زیر سوال رفتن استقلال و حاکمیت ملی افغانستان است.

شورا در ادامه بیانیه خود به دستاوردهای دو دهه گذشته پس از سقوط نظام طالبان در سال ۲۰۰۱ اشاره کرده و گفته است که با وجود چالش‌ها و مشکلات، در این مدت آزادی‌های سیاسی و اجتماعی گسترش یافت و مردم‌سالاری نهادینه شد. همچنین پیشرفت‌هایی در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، صحت، حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها حاصل شد.

اما این شورا می‌گوید این دستاوردها پس از بازگشت طالبان در سال ۲۰۲۱ از بین رفته یا در معرض نابودی قرار گرفته‌اند. شورای مقاومت ملی تاکید کرده که خود را متعهد به حفظ آزادی‌ها و تامین عدالت برای مردم افغانستان می‌داند. این شورا همچنین مداخله بازیگران خارجی در امور داخلی افغانستان را ناقض حاکمیت ملی دانسته و خواستار پایان دخالت کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در امور این کشور شده است.

در همین حال، رهبران طالبان نیز مراسمی را به مناسبت سالگرد استقلال افغانستان برگزار کردند و در بیانیه‌ای اظهار داشتند که خواهان برقراری روابط دوستانه با کشورهای منطقه و جهان هستند.

بیشتر بخوانید:

شورای مقاومتطالبان
نظرات (0)
افزودن نظر