هدر بار: ممنوعیت فعالیت آرایشگاه‌ها ده‌ها هزار نفر را بیکار می‌کند

هدر بار معاون بخش حقوق زنان دیدبان حقوق بشر، دستور اخیر حکومت طالبان مبنی بر بسته شدن آرایشگاه‌های زنانه در افغانستان را محکوم کرده است.

وی در توییتر نوشته است که این تصمیم صرفا بستن آرایشگاه‌ها نیست، بلکه باعث از دست رفتن شغل ۶۰ هزار زن می‌شود، در حالیکه سازمان ملل نیز خواستار لغو این تصمیم شده است.

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک کنفرانس خبری از رژیم تالیان درخواست کرد تا از تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت توقف فعالیت آرایشگاه‌های زنان در افغانستان صرف نظر کند.

طالبان از زمان بازگشت به قدرت، محدودیت‌های زیادی را بر زنان اعمال کرده‌اند. آن‌ها دختران را از تحصیل بالاتر از صنف ششم محروم کرده و حضور آن‌ها را در اکثر مشاغل ممنوع اعلام کرده‌اند.

بسته شدن آرایشگاه‌ها که تنها منبع درآمد برای بسیاری از زنان بود، واکنش‌های زیادی را در پی داشته است. زنان معترض می‌گویند، حالا که خود را از دست داده‌اند، نمی‌دانند چگونه امرار معاش کنند، در حالیکه بسیاری از آن‌ها سرپرست خانواده‌های پر جمعیت خود هستند.

گروه‌های حقوق بشری نیز خواستار لغو این تصمیم و احترام به حقوق اولیه زنان شده‌اند. آن‌ها می‌گویند سیاست‌های طالبان نقض آشکار حقوق بشر محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آرایشگاه‌هابیکار
نظرات (0)
افزودن نظر