در شش ماه گذشته دستکم ۱۵ هزار پناهجوی افغان از ترکیه اخراج شده‌اند

بر اساس گزارش انجمن حمایت از پناهجویان افغان در ترکیه، در جریان شش ماه ابتدایی سال جاری میلادی، بیش از ۲۷ هزار شهروند افغان توسط مقامات ترکیه بازداشت شده‌اند.

علی حکمت، مسوول انجمن حمایت از پناهجویان افغان اعلام کرد که این رقم بیش از ۵۵ فیصد کل پناهجویان افغان بازداشت‌شده در ترکیه را شامل می‌شود.

وی افزود که بر اساس آمار وزارت داخله ترکیه، از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۸ هزار پناهجوی خارجی بازداشت شده‌اند که بالاترین آمار متعلق به شهروندان افغان است.

آقای حکمت تصریح کرد، این در حالی است که در سال گذشته نیز بیش از ۱۱۵ هزار نفر از شهروندان افغانستان از سوی مقامات ترکیه بازداشت شده بودند که نشان‌دهنده افزایش قابل توجه بازداشت‌ها در سال جاری است.

از سوی دیگر، هم‌اکنون حدود ۳۰۰ هزار پناهجوی افغان در ترکیه حضور دارند که بیش از ۴۸ هزار نفر از آن‌ها دارای اقامت درازمدت و حدود ۳۸ هزار نفر دیگر دارای اقامت یک ساله یا کمتر هستند.

این افراد با چالش‌هایی مواجه هستند که مهم‌ترین آن عدم تمدید اقامت‌شان توسط مقامات ترکیه است، چرا که بر اساس قوانین ترکیه، اقامت مهاجران باید در هر ۱۸۰ روز یکبار تمدید شود که نیازمند ارائه پاسپورت معتبر است.

اما به گفته پناهجویان، سفارت افغانستان در آنکارا تنها بر روی پاسپورت‌های قدیمی آن‌ها برچسب می‌زند و تمدید می‌کند که از سوی مقامات ترکیه پذیرفته نمی‌شود.

این در حالی است که بنا بر گزارش‌ها، ترکیه هر هفته بین ۴۰۰ تا یک هزار پناهجوی افغان را به افغانستان بازمی‌گرداند و وضعیت این افراد پس از بازگشت نیز نامشخص است.

بیشتر بخوانید:

نظرات (0)
افزودن نظر