وزارت خزانه‌داری آمریکا: بانک مرکزی طالبان توان پذیرش پول‌های منجمدشده را ندارد

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده امریکا اعلام کرد که حسابرسی اخیر بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل طالبان را برای آزادسازی ۳٫۵ میلیارد دالر از دارایی‌های مسدودشده این بانک در صندوق امانی سوییس، غیرقابل قبول می‌داند.

به گفته مقامات آمریکایی، این حسابرسی که از سوی آمریکا تامین مالی شده بود، نتوانسته حمایت واشنگتن را برای بازگرداندن دارایی‌های مسدودشده بانک مرکزی افغانستان به دست آورد.

آمریکا پیش از این خواستار اصلاحات اساسی و جایگزینی مدیران حرفه‌ای به جای اعضای طالبان در راس بانک مرکزی شده بود. همچنین انتظار داشت که طالبان از هرگونه مداخله در امور بانک مرکزی و نظام بانکی کشور خودداری کند.

اما به گفته منابع آگاه، طالبان تاکنون اقدام موثر و ملموسی برای اجرای اصلاحات خواسته‌شده توسط آمریکا انجام نداده است. به همین دلیل تصمیم دولت بایدن مبنی بر عدم بازگشت دارایی‌های بانک مرکزی به کنترل طالبان، همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

گفتنی است که سال گذشته و پس از سرنگونی دولت پیشین افغانستان، بیش از ۹ میلیارد دلار از ذخایر ارزی این کشور در بانک‌های خارجی مسدود شد.

اکنون با وجود گزارش حسابرسی مبنی بر عدم اقدام طالبان برای اصلاح نظام بانکی، آمریکا همچنان از بازگشت دارایی‌های مسدودشده به این گروه خودداری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

آمریکابانک مرکزی
نظرات (0)
افزودن نظر