تنش ناتمام آب میان ایران و طالبان؛ مذاکره بر سر حقابه ایران جریان دارد

وزیر نیروی ایران اعلام کرد که مذاکرات طولانی و دشوار در خصوص تقسیم آب رودخانه هیرمند میان مقاماتایران و گروه طالبان افغانستان همچنان ادامه دارد.

علی اکبر محرابیان در گفتگویی روز شنبه با ابراز امیدواری نسبت به پایبندی طالبان به تعهداتشان در قبال معاهده آب هیرمند، تاکید کرد که آب این رودخانه بر اساس یک معاهده بین‌المللی منعقد شده با افغانستان، جز حقوق مسلم و غیرقابل تغییر ایران است و طالبان نمی توانند به راحتی این معاهده را نادیده بگیرند.

به گفته وی، مقامات طالبان نیز ضمن به رسمیت شناختن این معاهده، متعهد شده اند که سهم آبی ایران را بر اساس توافقنامه پرداخت کنند.

این در حالی است که در ماههای اخیر تنش های لفظی میان مقامات دو کشور در خصوص پرداخت حقابه ایران اوج گرفته بود. ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران طی سخنانی طالبان را تهدید به پیگیری جدی این موضوع کرده بود که با واکنش تند طالبان مواجه شد.

اما محرابیان تاکید کرد که ایران تا زمان دریافت کامل حقابه خود از رودخانه هیرمند، به طور جدی پیگیر این مساله خواهد بود و این موضوع در اولویت کاری دولت و وزارت امور خارجه قرار دارد.

مذاکرات در خصوص تقسیم آب هیرمند یکی از مهمترین مسائل دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و طالبان افغانستان است که همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

نظرات (0)
افزودن نظر